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Full Download Stretching Therapy For Sport and Manual Therapies 1st Edition Jari Ylinen PDF

Jari

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STRETCHING
THERAPY FORSPORTAND
MANUAL THERAPIES

Jari Ylinen
FOREWORD BY

Leon Chaitow

CHURCHILL
LIVINGSTONE
ELSEVIER
STRETCHING
TH E RAPY ~~~~~~~~~~2PIES
This textbook contains valuable information for physiotherapists,
masseurs, physical education instructors and teachers, trainers,
coaches, medical doctors, osteopaths, sportsmen and all those
who use stretching in their work.
Stretching has an important part to play in the care of soft tissues
after strain at work or in sport. It is used to promote recovery of
the tendo-muscular system after exercise or post acute trauma,
to treat overstrained muscles and for relaxation.
Within physiotherapy, manual stretching is used to remove
muscle tension or spasticity and to restore normal stretchability
of soft tissues. Stretching techniques are commonly used within
all manual therapies to treat the tendo-musular system.
This book contains a review of research into the effects of
stretching and comparisons of different stretching techniques.
The theoretical background and physiologic mechanisms are
also explained. Colour photographs show clearly how stretching
is applied while anatomical drawings illustrate the location and
direction of the muscles treated so that correct hand positions
can be readily adopted and the direction of the stretch is
clear. Both static and tension-relaxation stretching techniques
are described and special attention is given to possible
complications and contraindications.
The textbook contains over 160 colour photographs and over 200
drawings.

Jari Ylinen MD, PhD, MLCOM (member of London College of Osteopathic M edicine), specialist in
physical medicine and rehabilitation and registered remedial masseur. He is head
of the Department of Physical Medicine and Rehabilitation at the Central Hospital
of Central Finland, Jyvaskyla, private practitioner and teacher of mobilization and
manipulation techniques.

ISBN 978-0-443-10127-4

CHURCHILL This product is appropriate for:


• Manual Therapy
UVI! GSTONE • Massage Therapy
ELSEVI ER
• Sports Therapy
Jari VI inen MD PHD MLCOM DO

Head of Department of Physical and Rehabilitation Medicine,


Jyvaskyla Central Hospital,
Jyvaskyla,
Finland

FOREWORD BY

Leon Chaitow

TRANSLATED BY

Julie Nurmenniemi

ILLUSTRATIONS BY

Sandie Hill

CHURCHILL
LIVINGSTONE

ELSEVIER
Edinburgh London New York Oxford Philadelphia
SI Louis Sydney Toronlo 2008
STRETCHING
TH E RAPY ~~~~~~~~~~£PIES
I CHURCHILL Note
Every effort has been made by the Author and the Publishers to
LIVINGSTONE ensure that the descriptions of the techniques included in th is book
ELSEVIER
are accurate and in conformity with the descriptions published by
their developers. The Publishers and the Authors do not assume any
First Edition published in Finnish under the title Manuaalinen lerapia
responsibility for any injury andlor damage to persons or property
Venytystekniikat I Uhas-jannesysteemi
arising out of or related to any use of the material contained in this
© 2002 Medirehabook Oy
book. It is the responsibility of the treating practitioner, relying on
independent experience and knowledge of the patient, to determine
First edition published in English
the best treatment and method of application for the patient, to make
© 2008, Elsevier limited. All rights reserved.
their own evaluation of their effectiveness and to check with the
developers or teachers of the techniques they wish to use that they
The right of Jari Ylinen to be identified as author of this work has
have understood them correctly.
been asserted by him in accordance with the Copyright, Designs and
The Publisher
Patents Act 1988.

No part of this publication may be reproduced , stored in a retrieval your source for books,
joumols and multimedia
system, or transmitted in any form or by any means, electronic, in the health sciences
mechanical, photocopying, recording or otherwise, without either the www.elsevierhealth.com
prior permission of the publishers or a licence permitting restricted
copying in the United Kingdom issued by the Copyright Licensing
Agency, 90 Tottenham Court Road, London W1T 4LP. Permissions
may be sought directly from Elsevier's Health Sciences Rights
Working together to grow
Department in Philadelphia, USA: phone: (+ 1) 2 15 239 3804, fax: (+1) libraries in developing countries
2 15 239 3805, e-mail: [email protected]. You may also www.e1sevier.com I www.bookaid.org I www.sabre.org
complete your request on-line via the Elsevier homepage
(http://www.elsevier.com). by selecting 'Support and contact' and
then 'Copyright and Permission'.

First edition 2002


English edition 2008
Reprinted 2008

ISBN: 978 0 443 10127 4

British library Cat aloguing in Publication Data


A catalogue record for this book is available from the British Library

library of Congress C at aloging in Publicatio n Dat a


A catalog record for this book is available from the Library of
Congress

For Elsevier

n.
",,,,,,,,, Senior Commissioning Editor. Sarena Wolfaard
policy is to use Development Editor. Claire Wilson
paper manufactured Project Manager. Andrew Palfreyman
from sustainable forests
Oesign: Erik Bigland
Printed in China I Illustrations Manager: Bruce Hogarth
CONTENTS

Foreword vi Section 1 References 270


Preface vii Stretching Theory 1 Further Reading 274
Acknowledgements viii Section 2 Index 280
Stretching Techniques 91

Section 1 STRETCHING THEORY 1


Introduction 3 Neurophysiology of stretching 37
General joint physiology 3 Oefinitions of stretching 46
Concepts 5 Research on stretching 48
Types of joints 10 Comparison of stretching methods in
Factors affecting joint mobility 11 healthy subjects 58
Factors affecting muscle tension 12 Conclusions of stretching research 64
Stretching during immobilization 13 Proprioceptive neuromuscular
Physiotherapy treatments prior to facilitation 67
stretching 15 Muscle energy technique 68
Stretching in sports 21 Strain and counter-strain 68
Circulation in muscles during Functional stretching 69
stretching 24 Stretching in physiotherapy 69
Delayed onset muscle soreness 25 Measuring stretch force 79
Effect of strengthening exercises on Subjective and objective muscle
muscle stiffness 25 tension 80
Effect of stretching on strength 26 Motivation 83
Factors affecting mobility 29 Complications due to stretching
Muscle-tendon physiology 32 therapy 84
Physiology of stretching 36 Introduction to stretching techniques 87

Section 2 STRETCHING TECHNIQUES 91


Masticatory muscles 95
Frontal muscles of neck 97
Dorsal muscles of neck 113
Muscles of shoulder 131
Muscles of upper limb 141
Muscles of thorax 177
Back muscles 187
Rotatores breves and longi thoracis 201
Abdominal muscles 209
Muscles of lower limb 215
FO REWORD

This text is important because, arguably for the first time, What emerges is a sense that we now know a great deal
the topic is covered comprehensively (and well) - more about the subject than previously, including
incorporating as it does all essential features including important features such as the value of minimal effort,
anatomy, physiology, methodology, safety, variations, the ideal amoun t of time stretch should be held, the most
effects and research evidence, together with excellent appropriate number of repetitions, and the importance -
muscle-by-muscle illustrations and clearly described in therapeutic terms - of the phenomenon of increased
protocols. tolerance to stretch, and viscous and elastic behaviour of
Stretching may appear a simple enough procedure, connective tissue, and how these features influence
however it is deceptively complex, and there are a great stretching (with clear evidence that sufficient, but not
many ways of getting it wrong, and/or of producing excessive, force is needed, over tilne - with tissues at the
potentially harmful outcomes, as well as a variety of right temperature - for optimal effects) .
different ways of stretching correctly - depending on the As can be seen from the comments above, the infor-
effects that are required. mation provided is satisfyingly comprehensive and
What this excellent text has managed to combine is a current, and the layout of the book aesthetically pleaSing,
broad overview of the physiology, neurophysiology An important feature is the regular placement of self-
and methodology of stretching: with discussion of assessment concepts/ questions, a useful aide-memoire of
contexts as varied as application of stretching during key features of the preceding text, as well as being
immobilization, trauma, post-surgery, cramp, joint invaluable for students and practitioners/ therapists who
inflammation and restriction, as well as in relation to are new to these methods.
specific conditions such as back and neck pain, tennis And then we have the presentation of the techniques
elbow, carpal tunnel syndrome, disc problems, neural themselves.
damage and hypermobility. The illustrations are quite simply excellent, with
Most importantly the preventive features of appro- anatomical detail and technique clearly demonstrated.
priate stretching are dealt with in relation to sport, body Even experienced practitioners will find the illustrations
type, age, gender, inherited factors (hypermobility for helpful as many embrace unusual and clearly effective
example), and even the best times of day to stretch! positioning, both of the patient and the practitioner.
The effects of stretching on mobility, flexibility, strength, Whether the positions illustrated are used passively, or
muscle length, tendons, fascia, ligaments, nerves are all with the inclusion of isometric contractions, during one
evaluated. phase of the process or another, is clearly a matter of
Essential topics covered include motivation, prep- choice and previous training.
aration for stretching (including topics such as heat, cold, Each muscle is illustrated, with information provided
massage and vibration), circulatory effects, after-effects as to its nerve supply, origin, insertion and function - and
(soreness), and vitally, how to avoid complications. the technique for stretching is concisely described and
A variety of different stretching methods and systems beautifully photographed, with superimposed arrows to
are covered, including passive, active, active assisted, make absolutely sure that there is no misunderstanding
dynamic, ballistic, static, Proprioceptive Neuromuscular as to what is required. Cautions are offered wherever any
Facilitation (PNF), Muscle Energy Techniques (MET), risk might be involved - for example in stretching
Contract-Relax (C-R), Contract-Relax, Antagonist- sternocleidomastoid.
Contract (C-R A-C), as well as stretching in the context of Stretching in clinical practice can only be safer and
physiotherapy practice. more effective if this exceptional text is used as designed.
A great deal of information is provided as to the
research evidence of the effects and benefits relative to
different types of stretching. INowadays, where there is
an increasing demand for evidence relative to both safety Leon Chaitow ND DO
and the therapeutic value of the use of techniques such as Honorary Fellow,
stretching, the many pages devoted to research evidence University of Westminster,
is very welcome. London
The purpose of this book is to provide a comprehensive Since the know ledge of physiologic mechanisms of
volume of clinically well-tried stretching techniques in stretching has changed greatly during the past decade as
clear form and systematic order so that they can be easily a result of scientific research, the theory section is
adopted in studying and also used as a quick reference interesting reading for professionals having not been on
book in the clinic. the school bench lately. Thus, the first chap ter is devoted
Like joint manipulation which may be unspecific and to theory and research in stretching. It also includes
treat the whole spine or specifically directed to single recent recommendations abou t how stretching should be
joint, stretching can also be directed to the bulk of applied.
muscles or focused to a specific part of the muscle. Thus, This textbook has been wri tten with the intent to
the aim of this book is to provide more ad va need provide detailed study material for physiotherapy as
stretching techniques. well as the manual therapy profeSSions: chiropractic,
J also hope that this book will awake interest in the naprapthy, and osteopathy. However, this book is also
stud y of manual therapy, as it shows the importance of a essential reading in professions of physical education like
thorough knowledge of human anatomy for students, coach, personal trainer and PE teacher.
and thus inspires learning.
ACKNOWLEDGEMENTS

Stretching is one of the oldest therapy forms practiced insight to stretching techniques. We had many brilliant
among all ancient cultures. Manual therapy including teachers from different parts of Great Britain and even
manipulation, massage and stretching has a long some from USA. I thank them for their devoted teaching,
standing tradition in medical education. In Greece, as broad arsenal of techniques is important in practice
Hippocrates (460-377 BC), the father of medicine, even which one only fully realizes when one knows them.
prescribed its use in his writings, w hieh I discovered Since returning to Finland I have specialized in
during a course of medical history at the University of physical and rehabilitation medicine as well as pain
Turku. In the University library I found German medical treatments. Due to side effects of drugs I have become
textbooks from the beginning of the 1900s describing more and more convinced that manual therapies should
basic manual treatment techniques. In Finland, as well as be tried in many conditions before relying only on the
in many other European countries, these techniques were long-term medication for pain . I have also devoted
also taught to medical students, which they then myself to teaching manual therapy techniques to others.
commonly practiced to finance their studies. After the My students suggested that it would be easier to
Second World War, studies of manual therapy were memorize techniques if they are written. This induced
replaced by chemistry and pharmacology as well as me to write this book, and although manual therapy
constantly growing studies of many special fields made cannot be learned wholly from books I thank my
possible by the advancement of medicine. students for the initiation of this one.
However, old customs inspired me to study in private The aim is of this book is not only to show a selection
massage school, Juntunen at Lahti, and thus I become a of stretching techniques, but to systematically present the
registered remedial masseur. Thanks belong to deceased techniques found to be most effective during three
Kauko Juntunen, who was the director of the massage decades that J have taught and studied manual therapy.
school as well as the enthusiastic fellow students with As manual therapy is not 'alternative medicine' but
whom training often took place past ordinary hours. original medicine the scientific basis of the therapy is
There I found a good basis for studies in manual therapy, important. Thus, research in the area has been dealt with
anatomy and dissection studies for which I thank all my extensively. Although, there is still much to be done in
teachers and especially Professor Risto Santti. research, we now know physiologic effects of stretching
Afte~ this course J was able to obtain many good better than many medications. I want to thank all those
results in musculoskeletal disorders by treating patients researchers, who have put much effort into evaluating
with only hands using soft tissue massage and stretching physiologic mechanisms as well as the effects of
techniques. After graduation as medical doctor I worked stretching.
for a few years but still wanted to learn more about Finally, I also want to thank Julie Nurmenniemi for
manual therapy and so J entered the London College of translating tms book, originally written in Finnish and
Osteopathic Medicine. There J learned further joint called 'Venytystekniikat', to English; Hilkka Virtapohja,
mobilization and manipulation techniques as well as soft PT, MSc, specialist in manual therapy, who is the
tissue techniques used by osteopaths, which differed therapist performing the stretching techniques through-
very much from Finnish and Swedish massage out the book, and models Jouni Leppanen, Juuso Sillanpaa
techniques. I become also familiar with muscle energy and Vesa Vahiisalo.
and positional release techniques, which gave me new
SECTION 1 STRETCHING THEORY

Introduct ion 3 Changes in mobility according to Muscle energy technique 68


General joint physiology 3 time of day 32 Strain and counter strain 68
Concepts 5 Muscle-tendon physiology 32 Functional stretching 69
Types of joints 10 Division of function in joint Stretching in physiotherapy 69
Factors affecting joint muscle-tendon system 33 Muscle injuries 70
mobility 11 Physiology of stretching 36 Muscle cramp 70
Factors affecting muscle Effects on fasciae 36 Fractures and surgery 71
tension 12 Effects on tendons 37 Trauma and burns 72
Stretching during Effects on joint ligaments 38 Spasticity 72
immobilization 13 Effects on nerves 38 Joint inflammation 72
Physiotherapy treatments prior to Neurophysiology of stretching 39 Limitations of joint mobility 73
stretching 15 Nerve supply to muscle-tendon Muscle shortening in lower
Superficial heat treatments 15 system 39 extremities 74
Deep heat treatments 15 Definitions of stretching 46 Tennis elbow 74
Cold treatments 17 Active stretching 46 Chronic back pain 74
Cryotherapy 18 Passive stretching 47 Chronic neck pain 77
Cryostretch 18 Active assisted stretching 47 Carpal tunnel syndrome 78
Massage 20 Dynamic stretching 47 Stretch as a cause of pain 78
Vibration 20 Ballistic stretching (85) 47 Muscle tightness 79
Stretching in sports 21 Static stretching (55) 48 Measuring stretch force 79
Injury prevention 22 Agonist contract stretching Subjective and objective muscle
Warm-up 23 (AC) 48 tension 80
Cooling down 24 Research on stretching 48 Non-physical muscle tension 81
Circulation in muscles during Viscous and elastic resistance of Motivation 83
stretching 24 connective tissue during Hypermobility 83
Delayed onset muscle stretch 48 Complications due to stretching
soreness 25 Research findings of 55 in healthy therapy 84
Effects of strengthening exercises subjects 50 Sprains and strains 84
on muscle stiffness 25 Contract-relax stretching (CR) 57 Nerve damage 85
Effects of stretching on Contract-relax agonist-contract Injury to blood vessels 86
strength 26 stretching (CR-AC) 57 Injury to joint and discs 86
Increasing muscle tension with Comparison of stretching methods Risk of fracture 87
training 29 in healthy subjects 58 Introduction to stretching
Factors affecting mobility 29 Electrical activity of muscles during techniques 87
Body structure and mobility 29 stretching 61 Safety concerns in stretching 88
Age and mobility 30 Conclusions of stretching Practical considerations 89
Hereditary and gender factors research 64
affecting mobility 31 Proprioceptive neuromuscular
facilitation 67
GENERAL JOINT PHYSIOLOGY

maintenance of joints. The development of stiffness in


INTRODUCTION
muscles and joints is thus common.
Flexibility is considered to be an important fa ctor affect- Naturally flexible people enjoy stretching exercises,
ing physical health. Range of movement (ROM) is a which they find easy. People with an innate stiffness will
fundamental part of normal function of the musculo- find stretching distasteful and will most likely avoid it.
skeletal system (Figure 1.1). A certain amount of flexibility Consequently, those in most need of stretching seldom
is necessary for the success of all physical movements. practise it regularly.
Individual differences in physical condition and range of In particular, many physically demanding jobs require
joint movement can largely be due to innate, hereditary not only stamina and muscle strength but also good
factors. Flexibility can, however, be significantly increased mobility in the extremities and spine. The decrease in
wi th intensive training of the elastic c01U1ecti ve tissues, mobility becomes noticeable in the increasing difficulty in
even in ' naturally stiff' persons. Many sports require performing nonnal tasks. Strain-related pain due to limited
special flexibility of the spine and extremities. People ROM can be considered to be a warning sign, and one
w ith these capabilities usually choose to practice such should start to do stretching exercises to restore the full
fields of sport from early in their life. ROM. However, joint mobility may have become quietly
The general understanding of the importance of limited in those people unaccustomed to performing any
fl exibility is in regard to the prevention of injury. A exercises with full ROM. This may be because any pain and
decrease in mobility may cause changes in function, discomfort may be minimal or there has been no pain at all,
w hk h puts abnormal loading on the muscle-tendon until the condition is so severe that even movements in
system and joint structure. Thus, stretching is commonly normal daily activities can no longer be performed. The
included in the warm-up process in both training and decrease in mobility may even have become so serious that
compe tition situa tions. Furthermore, s tre tching is it is too late to restore full range of movement. Thus,
important in recovery fo llowing intense training and regular stretching exercises become increasingly important
competition. with advanced age, not only to keep fit, but also to monitor
The purpose of stretching is usually to increase joint the condition of muscles and joints.
mobility, muscle length and flexibility, as well as to relax Stretching exercises are commonly the primary focus
muscles in general. Metabolism is less efficient in stiff of physiotherapy in rehabilitation and thus a specific
muscles because of increased intramuscular pressure and stretching programme is often prepared for the patient.
decreased circulation of fluid s. Stretching, therefore, is With the rise in average life expectancy, an increase in
also used to improve metabolism. Increased flexibility muscle and joint disorders can be expected in the future.
achieved by stretching will help to prevent injury to Jo int disease and injury in volv e a decrease in the
muscles, tendons a nd joints as well as improving elasticity of connecti ve tissue surrounding joints and
performance capability. joint mobility in general. Muscle strength begins to
Physical education in schools is limited, and classes weaken after middle age at about a 1 % rate per year,
seldom systematically concentrate on the maintenance while mu scle tightness increases. This is a notice-
and! or increase of joint mobility. Alread y at adolescence able challenge to professional therapists. Ideally, they
there are some children w ith signs of muscle tension and should have skill s to preserve mobility, as well as
limitations in ROM of peripheral joints as w ell as methods of treatment to address existing limitations of
decreased spinal mobility. Thus, problems involving joint movement.
motion may already ap pear prior to the end of the
grow th period and attention to this is important during
health and posture examinations.
GENERAL ,JOINT PHYSIOLOGY
Many modern professions are not physically demanding
nor do they require even normal end ROM. Exercise The movement of any given joint is specific and depends
during leisure time has decreased with a noticeable upon joint anatomy and connective tissue structure. In
increase in watching television and sitting at a computer. addition to hereditary factors, mobility will be affected
Physical hobbies are often unilateral, and do not by nutrition and physical activity during grow th.
emphasize increase in fl exibility no r the general PhYSical stress during growth will substantially effect the
SECTION 1 STRETCHING THEORY

development and characteristics of cOIU1ective tissue. On


• pinched nerves, as in sciatica
the other hand, the growth period is relatively short in
• central nervous system damage causing muscular
comparison to one's entire life, and therefore activity is
rigidity and shortening of muscle length
also important throughout adulthood and old age for
• shortening of muscle length due to prolonged
maintenance of musculoskeletal function.
immobilization accompanied by splints and! or
Changes in flexibility may cause biomechanical problems
plaster casts
in function of the locomotor system. Shortening of muscles
• general deterioration of tissues of joint ligaments
will restrict ROM and cause less efficient movement
and capsule with the degene rative process of aging
patterns, resulting in unnecessary stress, which can often
• exaggerated muscle tone and pain following
lead to inflammation and pain. Early detection of decreased
unusually intense workout i.e. delayed muscle
mobiUty is importan t in the prevention of physical
soreness (DOMS)
disability. With restricted mobility for an extended period of
• activa tion of pain receptors located in connective
time, elastic cmmective tissue will gradually be replaced by
tissue and the muscle-tendon system of joints due
fibrous tissue. Extensive infiltration of less elastic fibrous
to trauma and inflammation
tissue will result in permanent restriction of mobility; then
• activation of pain receptors in the connective tissue
the only means of restoring normal movement are
surrounding joints following overl y long-lasting
manipulation while the patient is anaesthetized or surgery.
stretch or stretch with excessive force.
A decrease in mobility may be caused by a variety of
factors such as: non-participation in physical hobbies;
repetitive and intense stress upon a small area of the body; Mobility can be affected with rehabilitation. Excellent
sprains, strains and inflammation; degenerative changes exercises for improving joint mobility include active and
with age; and neurological disease. The reason may also be passive stretching as well as dynamic exercises involving
iatrogenic such as excessive scar formation after radiation broad ranges of movement (Figure 1.2).
therapy and infected wounds. Long-standing inunobil- The purpose of stretching is to increase the elas ticity of
ization with a cast can lead to a decrease in mobility. muscles, tendons, fasciae, joint ligaments and joint
Decreased movement is not always caused by changes capsules. Furthermore, stretch ing exercises aim to relax
in tissue structure, but often the activation of pain receptors the neuromuscular system in general. An increase in
in coIU1ective tissue will also cause considerable limitations muscle tone will often lead to pain caused by the
by acti vating motor neurons and thereby increasing irritation of nerve endings or the increase in pressure in
muscle stiffness. Joint disorders like degeneration, inflam- and between muscles, which causes slowing of the
mation and trauma may also cause activation of motor metabolism. Symptoms of pain can be reduced with the
neurons, even though there is no sensation of pain, and relaxation of muscles by stretching exercises.
cause increased muscle tone.
Mobility

Limitations of mobility can be


caused by a variety of changes in
connective tissue:
Coordination
• tightening of connecti ve tissue fasciae, for example
( Function
following trauma, surgery, radiation damage or burns
• oedema in and around joints due to acute trauma
and infection, and an increase in connective tiss ue
in chronic conditions
• changes in joint structure resulting from fracture
• separation of the 'mus articularis' i.e. cartilage
and! or bone from the joint surface
Figure 1.1 Function of the locomotor system
• disc damage; rupture, protrusion and! or prolapsed
depends on several characteristics, which essentially
discs
depend on each other.
CONCEPTS
With stretching one can actively affect the functioning of the
locomotor system. Changes in the length of muscles and
tendons will subsequently cause anatomical, biochemical
and physiological changes, whlch will affect both the bio-
mechanical function of joints and metabolism of soft tissues.
The vast number of terms to describe joints and their
functions are often used carelessly, without full under-
standing of their meaning. In kinesiology these terms are
clear and specific. Range of movement (ROM) can be
divided into active and passive ROM. Active mobilization
refers to that movement made possible by the primary
muscles involved in the mobility of a particular joint
(Figure 1.3). Passive mobilization involves a broader area
of movement with stretching of a given joint, to and past
the furthest point achieved by active mobilization. It
requires the use of muscles other than those directly
Figure 1.2 Overhead pulley system effectively involved in the mobility of a joint or the assistance of
stretches the muscles of the shoulder area and another individual.
shoulder joint.

Stretching is especially important to physically demand-


ing work, and competitive, as well as intensive, hobby
sports, when trying to preserve muscle balance and pre-
vent the shortening and tightening of muscles. Stretching
is equally important in the prevention of trauma in people
with stiff muscles. Prior to intense training or work,
stretching assures optimum ROM, by increasing joint
mobility in the required area of movement.
Effective stretching may not entirely remove the risk of
injury as it affects only certain specific tissue characteristics
and has several practical limitations, which are discussed
later in this book. Sudden, violent loading, for instance
in slipping or collision, may overextend normal ROM
and/ or overstress tissues causing rupture damage. It is
important that occupational and other environmental
conditions are examined and controlled for the prevention
of such accidents.

Self-assessment: mobility

• Why does mobility differ between individuals?


• How does physical loading affect mobility?
• What are the factors causing commonly
decreased mobility? Figure 1.3 Active range of movement achieved by
contraction of agonist muscles.
SECTION 1 STRETCHING THEORY

Figure 1.5 Knee joint with normal structure.

muscles or antagonists relax to allow movement yet


remain active enough to preserve joint integrity. Dynamic
movement, therefore, does not only depend on potential
joint mobility and limitations of muscle tension, but also,
Figure 1.4 Passive range of movement achieved by and more importantly, on the ability of the assisting
static stretching. mus c1es to achieve movement regardless of tissue
resistance. Static flexibility refers to the extent of stretch
Mobility involves joint structures, their surrounding attainable, passively, w hile muscles are fully relaxed;
connective tissues and activity of the nervous system. muscle force in this case has no bearing on the results.
The term in question is used frequently in biomechanics Joint stability is equally important in joint function, as
and is essentially the same as joint flexibility. Flexibility is flexibility. For example, walking and running would
refers to the extent at which a given joint can move in not be possible if the joints of the lower extremities were
different directions and is greatly dependent on the unable to support the movement. Flexibility and stability
function of the neuromuscular system. A decrease in joint do not work against each other, but are both normal
flexibility, or resistance caused by the surrounding soft characteristics of joint function. Healthy joint function
tissue of a joint, is referred to as stiffness and results in requires both good flexibility and adequate stability to
both active and passive restriction of joint mobility. Once withstand load. Passive stability involves joint surface
again, restriction is of a biomechanical nature. The term anatomy, as well as joint capsule and ligament structure,
'stiffness' is often used to describe any type of difficulty strength and tightness. Passive stability depends usually
in achieving normal movement, and may involve only on jOint positioning and the load involved. Active stability
the individual's subjective impression of the tense state involves the combined forces of both the movers and the
of bodily tissues, yet may not actually involve any stabilizers of the muscle-tendon system of a joint.
physical restriction in mobility. Functional joint stability essentially depends on function
Dynamic flexibility refers to the ability to self-actively of the neuromuscular system. Many injuries and
move a joint u sing those muscles surrounding it. In this disorders of the central nervous system involve
situation, the agonist muscles contract to produce symptoms of increased muscle tone known as spasticity_
movement in the same direction, w hile the opposing In healthy people, stiff muscles are often wrongly
GENERAL JOINT PHYSIOLOGY

referred to as spastic. However, spasticity is a condition Tension with spasticity and rigidi ty is not always
directly related to nerve damage or nerve diseases entirely the result of nerve damage. Changes in muscles
involving the upper motor neuron system. Damage will w ill appear, as use will concentrate on slow motor
be loca ted in the pyramidal corticospinal nerve neurons. The rapid motor cells are not activated and they
pathways: the spinal cord, brain stem or the cerebral w ill tend to shorten, atrophy and become less frequent.
cortex. Minor damage will appear as minimal spasticity Minimal use of joint range will lead to shortening of joint
towards the middle phase of a given action while connective tissue as well as in muscles. The changes
extremities are moved quickly back and forth while in a become gradually permanent, as normally elastic fibres
relaxed state. More severe spasticity will involve the will be replaced by tougher fibrou s tissue. Care should be
entire joint area. Intense stretching may suddenly release taken to preserve mobility with regular active and
spasticity and is known as the clasp-knife effect. passive exercises at the onset of disease in order to mini-
Spasticity wi ll affect either the muscles of extension or mize the extent of movement limitation.
flexion depending upon which area of the nervous Spontaneous activa ti0{l of individual motor neurons
system has been damaged. Hyper-reflex is the term used may cause a twit~hing effect, fasciculation, but may not
to describe the over-active nature of spasticity. In the produce actual mov~ment. This OCCurS most often with
clinica l exa mina tion, the muscle-tendon system is partial paralysis and in spastic muscles. A mild form of a
stretched with minimal force to check if the reflex similar phenomenon occurring in healthy people is
response is exaggerated. Repetition of reflex response commonly called a twitch or myokymia. The most typical
contractions often leads to lesser jerking movements, form of twitching occurs in the upper eyelid, but it may
known as clonus. Damage to the pyramidal corticospinal appear in any muscle and the affected muscle may vary.
nerve pathways may also involve a change in the Damage to lower motor neurons, i.e. those nerves
Babinski reflex from negative to positive. Applying pressure ex iting the spinal cord, will result in flaccidity. Muscles
to the heel with a blwlt object and drawing it swiftly along will become partly or completely paralyzed. Limb
the outer edge of the foot towards the toes will cause the big muscles also have reduced tone, i.e. they are hypotonic.
toe to flex. Violent extension of the big toe is an indicator This suggests that these patients should have good range
of pyramidal pathway damage. This reaction, however, is of movement in the affected joint. However, mobility
normal in children under the age of 7 years. often becomes restricted in joints, because they may not
Damage to the extrapyramidal nerve pathways of the have been moved regularly throughout whole ROM.
central nervous system will result in rigidity. It affects the Instability refers to the occurrence of abnormal joint
entire joint area involving both the flexor and extensor mobility due to lack of support normally supplied by the
muscles. Stiffness is felt with slow movements and does surrounding tissues to maintain the integrity of the joint;
not depend to the same degree on the speed of movement testing can reveal laxity of joint ligaments. Hypennobility
as it would w ith spasticity. Reflexes are not oversensitive refers to an exaggerated mobility in ROM but movement
and the Babinski reflex is negative. During passive remains in the normal line of joint action (Figure 1.10).
flexion and extension of a joint, muscle te nsion Hypermobility may appear in one or more joints, and
repeatedly increases and decreases rapidly, causing jerky may indicate hypermobility syndrome. Instability and
movements. The degree of resistance depends on how hypermobility are often confused with one another. Hyper-
quickly the joint is bent and the muscles are stretched. mobility involves exaggerated ROM within the normal
Mild rigidity, for example in the early stages of function of a joint. Instability, on the other hand, can be
Parkinson's disease, may be undetectable except as a classified as a symptom of disease involving the pathology
stuttered resistance to fast movements. in the joint stabilizing system. A hypermobile joint is
Disease of the central nervous system may only involve more vulnerable to trauma and thus hypermobility may
spasticity of certain muscles and involuntary movement lead to joint instability more readily, compared with a
known as dyskinesia. Spasmodic torticollis is an example of joint with normal ROM and stability.
spas ticity that often affects the muscles on only one side Instability may also ap pear in joints with normal
of the neck, resulting in exaggerated rotation that can be ROM, and/ or even limited ROM. Hypermobility and
temporarily relieved with stretching for a few seconds instability have also been defined acco rding to type of
but the neck will then quickly return to the same position. movement (Figure 1.9). Arthritis and rheumatism, over
SECT ION 1 STRETCHING THEORY

Figure 1.6 Instability of the knee due to inward Figure 1.8 Instability of the knee due to exaggerated
deviation: valgus deformity. bending of the back: hyperextension.

Direction of motion

- Angular Translatory
~

l Hypermobility
J [ Instability
J
Figure 1.9 Instability in relation to type of motion.

w hich may stretch the stabilizing joint capsule an d liga-


ments, causing pain and dysfunction (Figures 1.6-1.8).
Some consider hypermobility as excessive an gu lar move-
ment, and instability as excessive translatory movement,
at th e jOint surface.
Subluxatiol! refers to par tial join t separa tion from its
normal position, but a part of joint surfaces are still in
Figure 1.7 Instability of the knee due to outward contac t w ith each oth er (Figure 1.11). Luxation involves
deviation: varus deformity. complete displacement of joint surfaces. A decrease in
joint mobility is referred to as restriction, an d anchylosis
tim e, may cau se d egeneration, w hich can lea d to is complete stiffe ning of a joint w ith no or very little
restricted angular movement, w hich may considerably movement at all . In this case, decreased mobility w ill
limit both flexion an d extension. Despite this, there may involve structural ch anges in the joint and surrounding
be additional translatory movement a t the joint surface, tissues.
G ENERAL JOINT PHYSIOLOGY

Differe nt m ovemen ts requ ire differe nt ran ges in


Luxation
flexibility, which means optimal flexibility cannot be
standardized. What is considered normal mobility relates
to the average mobility of the population. Accuracy can
be improved by divid ing result tables into categories of
age and sex. Professionals sh ould keep in m ind that su ch
Hypermobility tables do not necessarily imply good mobility but, rather,
average mobility. In the older population, limited
m obility is COlnm on and because th ere is seldom m uch
attention paid to joint u pkeep, a lot of joint problems exist
because of restricted ROM. However, there are exceptions
of elderly people with very good mobility.
Although instability is clearly a mechanical term, some
consider joint instability to be a defect in activation and
coordination, in which pain or hyperactive mechano-
Ankylosis
receptors inhibit synchronous function of support muscles.

Figure 1.10 Function in relation to range of motion .

Figure 1.11
A: Shoulder joint in tack, joint surfaces in opposition
to each other and joint shows maximal stability, which
depends on muscle activity and support of other
connective tissues.
B: Subluxation of shoulder joint with joint surfaces
only partially opposite each other. Orthopaedic
instability, this may often correct itself with the active
movement of the upper arm.
e: Dislocation of shoulder joint; joint surfaces w ithout
any contact to one another. Manipulative
repositioning is commonly needed to correct the
displacement.
SECTION 1 STRETCHING THEORY

Impaired circulation TYPES OF JOINTS

/
Nerve irritation [ Pain
]
\ Increased
muscle stiffness
Flexibility of the locomotor system has specific charac-
teristics that vary, both between individuals and between
joints. Joint mobility depends on physical anatomy and
connechve tissue structure, which are greatly determined
by hereditary factors. The normal development of joints

\ Increased load
J is assisted with physical activity and load. Genetic defects,
deficiency disease, infection and toxins, especially during
the early growth phase, as well as prolonged immobility,
may cause pathologiC structural changes. Excessive load-
ing, trauma and/or inflammation of joints and their
Figure 1.12 A vicious circle may develop as nerve surrounding soft tissues may cause structural changes,
irritation caused by pain leads to muscle tension, resulting in permanent mobility limitations or instability.
which leads to increased loading and impaired Joint mobility is based on joint type that involves surface
circulation, which again increases muscle tension. shapes and structure of connective tissue.

Classification of joints according


Typically in this case, stretching of the supporting con-
to anatomical structure and degree
n ective tissue in certain movements will induce flinching
of motion
and a strong painful reaction. If this is repeated several
times, it will become a constant painful condition (Figure • Osseus joints: no movement
1.12). Joint instability, according to this definition, is more • Synostosis between the sacral vertebrae
a functional than a structural problem. Examinations • Fibrous joints: little or no movement
should not only include joint ROM but joint function in • Sutures of the skull
various movements, because a joint may be found to be • Sydesmosis, as in the distal tibiofibular joint
unstable due to dysfunction of muscles, despite normal • Gomphosis, as peg sutures in the roots of teeth in
or even reduced flexibility. alveolar process
• Cartilaginous joints: little or no movement
• Synchondroses, as in the epiphyseal plates (hyaline
Self-assessment: concepts cartilage)
• During a bench press, the triceps (agonist) • Symphysis, as in the intervertebral discs and
muscle contraction withstands an increase in the symphysis pubis (fibrocartilage)
load with the increase in weight. How does this • Free moving synovial joints
affect the activity of the biceps (antagonist) • Ball and socket joints, as in the shoulder and hip
muscle? joints. Multiaxial movement
• Into which two functional parts is flexibility • Saddle joint in which the structures of both surfaces
divided? are reminiscent of saddles placed together, allowing
• What is the difference between hypermobility for movement in two directions. The first carpal-
and instability? metacarpal joint of the thumb is an example of a
• What methods are clinically used to differentiate saddle joint. Biaxial movement
between pain caused by muscle tension, and • Condyloid/ellipsoid joints, in w hich one surface is oval
joint related pain? shaped and convex. The second surface is concave
• What will happen to joint mobility in the as in the radiohumeral and radiocarpal joints.
rehabilitation of patients suffering from severe Biaxial movement
neurological spasticity, if regular treatments of • Hinge joint, in w hich movement remains along one
stretching are not given? plane, as in the elbow, knee and superior ankle
joints. Monoaxial movement
FACTORS AFFECTING JOINT MOBILITY

• Pivot joint allows one surface to rotate arowld the joint mobility are the bony structure and protective layer
other as in the superior radio-ulnar and atlanto- of cartilage. Damage and inflammation fo llowing trauma
axial (between anterior arch and dens) joints. or operation may limit mobility, which usually becomes
• Plane joint, in which opposing surfaces glide or slide evident when the cast or splint has been removed .
against each other to produce movement; surfaces Immobil ization due to trauma often leads to shortening
are flat or may be slightly curved, as in the facet of connective tissue, the formation of adhesions, scar
joints of the spine and intercarpal joints. tissue, cheloids, and fibrotic contracture of muscles,
tendons or other connective tissues. In these cases,
stretching caused by normal movements may cause severe
pain, and mobility may not spontaneously return with-
FACTORS AFFECTING .JOINT
out a specific stretching treatment.
MOBILITY
A basic knowledge of an atomy, kinesiology, connective
Genetic factors form the basis of connective tissue s truc- tissue, joint function and the nature of the pathology
ture and therefore will affect mobility in a number of involved are essential in the treatment and rehabilitation
ways. Genetic factors decide the composition, of restricted joint mobility. Joint capsules and their
organization, shape and basic size of tissues; they also ligaments are responsible for almost half of the total
determine the shape of jOint surfaces and their size. Race resistance in joint mobiHty. Both passive joint stability
w ill fundamentally affect joint mobility. Natives to South and joint mobility depend on the structure formed by
Asia clearly have more flexible joints, and Africans have joint surfaces~ capsules~ and ligaments. In cases of limited
broader joint mobility than Europeans (Wordsworth et al mobility, effective stretching is an important treatment
1987). Many other factors will affect joint mobility method, w hich can usually restore normal function if
including exercise, hormonal factors, e nviro nment and applied during the early stages. Treatment should not
body temperature. focus only on the relief of pain with medication and
Factors affecting joint mobility may be divided into passive physiotherapy. Active stability depends on
two categories: internal and external. Passive extensibility muscle function: shortened and tight muscles will cause
refers to those internal factors affecting joint mobility dysfunction tha t can be corrected with proper stretching
including: elasticity of surrounding corUlective tissue; its and exercising. Prolonged immobility may, however, lead
amount and thickness; muscles; fascia; tendons; synovial to structural changes as elastic fibres are replaced by
sheets; aponeuroses; joint capsule and liga ments. Flexi- tougher fibrous tissue to such an extent that stretching
bility may be limited by anyone of these stru ctures, and treatments are no longer effective and such tissue must
may possibly involve pathological dysfunction of a parti- be manipulated while the patient is anaesthetized.
cular structure. Disease, injury and surgery will cause changes in the
Restriction of normal joint mobility depends on joint tissue mobility. Changes will also arise following intense
type and surrounding tissues. Passive resistance of the stretching and as a result of prolonged immobilization.
wrist joint is foremost a result of the condition of the joint Furthermore, hyperactivity of the neuromuscular system
capsule and joint ligaments. Restriction has been measured may be involved, for instance, in the pathologic myotatic
at 47 % joint capsule in vo lvement, 41 % surrounding reflex, which responds to stretching, or there may be local
muscles and intermuscular fasciae, 10% tendons and 2% mechanical hindrance such as in disc prolapse, causing
skin tissue Gohns and Wright 1962). That is very different sciatica.
from the elbow joint, as muscles and tendons have During joint mobilization, it is apparent that joint
accounted for 84% of the variance in elbow stiffness position can affect restrictions in mobility. Movement is
(Chleboun et al 1997). Thus, factors restricting mobility easiest in a neutral position when ligaments are most
may differ greatly from joint to joint depending on loose. Ligaments will begin to tighten and joint surfaces
anatomy. press against each other as joints are taken to their
Excess fat may interfere with normal movement. furthest limits of ROM. Movement in other directions
Included in the category of internal fa ctors that may limit will decrease or disappear completely.
SECTION 1 STRETCHING THEORY

may be conditioned with training and treatment. The


Self-assessment: joint structure and physiology
ch ange in neuromuscular system requires nerve fu nction
• To what groups do the following joints belong: to adapt, crea ting a new balance between the muscles.
the jaw, atlanto-axial, costovertebral, radio-ulnar, Those sections of contrac ti le m uscle fi bres called
interphalangeal , lumbosacral, sacroiliac joints, sarcomeres are surrounded by an abundan ce of elastic
and the subtalar, cuneonavicular, fibres . The greatest resistance to stretch ing of a n ormal
calcaneocuboid, cuneocuboid, and relaxed muscle w ill be d ue to the muscle's inner a nd
intercuneiform articulations of the foot? surrounding connective tissues, not to the myofibrils.
• Why are knowledge of muscle anatomy and their Shortening of muscles, in ad dition to limiting mobility
insertions insufficient for optimal muscle for a long time, causes muscle weakness and imbalan ce
stretching results? towards joint function. Function can be restored wi th
• How can joint inflammation limit muscle stretching? acti ve exercise. The system may ada pt quickly to shortened
• In which joints of the extremities and spine is muscles, both physica lly and function ally. Prolonged
mobility greatest? im balance, however, can grad ually lead to pain in the
muscle-tendon system, and/ or the soft tissues surround-
ing joints; da mage is even possible du e to unnecessary
load ing. Muscle tension in itself will n ot always in duce
FACTORS AFFECTING MUSCLE
pain, bu t symptoms may arise in other tissues w ith
TENSION
continued overload ing caused by joint d ysfunction .
Muscle balan ce is importan t to normal joint function. An
imbalance between the agonist muscles and an tagonist Characteristics of muscles and
muscles of a join t can disturb jOint function. This m ay other connective tissues affecting
result from hypertrophy of one or the other muscle their flexibility
groups due to the over-training of one side or from
Chronic cond itions in volving pain in th e muscles an d
increased muscle tone (hypertonia) due to exercising. O r,
tendons are the most common d iseases of the locomotor
it may be caused by muscle weakness an d a trophy of one
system. These myofascia l synd romes often d evelop wi th
or the other muscle groups d ue to lack of exercising, or
mild but repetitive irrita tion on the ne urom uscu lar
reduced muscle tone (hypotonia) due to same reason,
system or as a resu lt of short-term in tense loading. Many
w hich may be corrected w ith trainin g. Tension can be
factors, su ch as nutrition, flu ids and the sup ply and
reduced with stretching and massage. The balan cing of
balan ce of electrolytes, will affect connecti ve tissu e func-
joint forces usuall y involves the stren g then ing of
tion. Disturban ces in these factors may reduce muscle
antagonist muscles. For the appropria te use of stretch ing,
resistance to loadin g. Fur th ermore, external factors
one m ust consider structural, biomechanical, physiological,
including da mpness, cold and draught, are likely to
neurological, and psychological factors, w h ich all have
d isturb metabolism in the muscle and the balance of the
an impact on the neuromuscular system. An increase in
muscle tone and the shortenin g of muscles are often
involved in locomotor d ysfun ction. O veruse is a common Factors affecting flexibility of the
cause. Joint immobilization in a flexed position over an tissue
extended period of time can lead to the shortening of
• Tissue wa ter content
muscles, ligaments an d joint capsu le. Problems can also
• Tissue chemical structure
arise from systemic connective tissue diseases, stru ctural
• Rela tion between collagen an d elas tic fibres
abnorma lities, inflamma tion o f connecti ve tissu e or
• Com plex ma trix structure of connective tissue fibres
tra uma. Pain, w hether in tern al or external, can activate
• Structures between and that bind togethe r
m otor neurons and increase muscle tension. The actual
connective tissue fi bres
ca use of any dysfunction of the n euromuscu lar sys tem
• Amoun t a nd direction of connecti ve tissue fibres
must be determined for an effective treatment plan.
• Exten t of fibres running transverse to each other
Muscle tension arising from neurophysiological disturb-
• Relation between slow and fas t muscle fibres
an ces can easily recur, as the system tends to react
• Shape of muscles.
repeatedl y in a similar fash ion. Muscle refl ex function
STRETCHING DURING IMMOBILIZATION

neuromuscular systenl. Local and general inflammation Measurement set-up


can affect muscle function. Psychological factors may
influence muscle function via the nervous and hormonal
systems.
Muscle tension causes a rise in intramuscular pressure,
which weakens circula tion and metabolism in the muscle
compartment surrounded by th e fascia. The disturbance
in metabolism accompanied by poor circu lation, mecha n-
ical friction, swelling and in£lalnmation can ac tivate pain
receptors located in muscle tissue causing compartment
syndrome.
Nerves travel both between muscles and their fascia, as
well as through them. They are subject to loading, stretch
Figure 1.13 Stretching is studied with modern
and irritation due to friction, especially where they enter
equipment in research. Se ve ral parameters can be
and / or exit muscles. Irritation may cause numbness,
measured simultaneously with the aid of computer.
tingling sensations or pain alon g the nerve. It may be felt
sensors and electrodes: stretching force - resistance
locally, or be referred either distally or proximally from
by tissues; changes in joint angle; angle speed; onset
the area of irritation. Situations of prolonged irritation
and amount of electric activity of muscles during
involving both nerve irritation and muscle pain can make
stretch . Adapted with permission from Dr Peter
it difficu lt to determine whether the cause is primarily
Magnusson from his thesis (1998).
due to nerves (ne uralgia), or muscles (myalgia) because
the entire area becomes subject to pain. In neuro-
physiologica l and radiological examinations, results are
most often normal, if there are no structural problems. secondary symptoms of pain. Muscles, fasciae, tendon
However, they may help in differential diagnosis of sheaths, tendons and ligaments, as well as joint capsules,
specific conditions, for example in cases of entrapment of are subject to friction and overloading. Gunn (1996)
peripheral nerves and stenosis of the spinal canal. hypo thesized that the extra loading due to the shortening
Intense pain that is associated with increased muscle of muscles will not only cause muscle pain, but may also
tension may be ca used by diseases of inner organs. lead to a variety of disorders in the locomotor system
Diseases of organs located in the upper abdominal and such as epicondylitis tendinitis, tenosynovitis, bursitis,
thoracic region, such as the liver, gall bladder, spleen, capsulitis and even osteochondritis. Long-term overload
stomach, oesophagus, h eart and lungs, can refer pain to may ultimately lead to joint degeneration and fracture.
the neck and shoulder area. Pain in these areas may Intense pain also interferes with the balance of the auto-
extend to include the upper extremities. Organ disease in nomic nervous system by irritating nerves of the sym-
the mid- and lower abdomen, e.g. in the kidney, ureter, pathetic nervous system. Hyperactivity in the sympathetic
bladder, intesti nes, uterus or ovaries, will tend to ca use systenl reduces circulation in connective tiss ues by con-
back pain and may refer down the legs. Psychologica l stricting arterioles. Thus, Inuscles do not totally recover
factors will, in some cases, cause areas of specific, from training or work and become susceptible to
localized pa in, and in others will involve the entire body. overload.
Stretching can provide temporary relief but symptoms
will only return if the actual ca use goes untreated. In one
lifetime a va rie ty of minor and possibly more significan t
STRETCHING DURING
trauma to connective tissue causing pain can be expected.
IMMOBILIZATION
Trauma can include bruising, stretch injuries, burns,
fros tbite, and chemical or radiation origins. Irritation of Muscle atrophy caused by immobilization depends on
nerve endings in connective tissues, such as skin and the cell type involved. In research by Tomanck and Lund
joint ligaments, can stimulate a response in motor neurons (1974) a normal soleus muscle reduced significantly in
responsible for muscle contraction. Shortening of muscles, diameter during the first three weeks of immobilization,
and the resulting limi tations of joint mobility, may lead to after which it remained almost the same. In comparison,
SECTION 1 STRETCHING THEORY

atrophy of the vastus lateralis muscle was much less and related incidents. As muscles automatically lengthen
considerably slower. Muscle cells of the calf are primarily with bone growth, there is no need to operate on them.
of the slow type and appeared to be more susceptible to If stretching is removed, the length and number of
atrophy than the fast cells of the thigh muscle. sarcomeres return quickly to normal, as sho wn in
Immobilization causes not only significant changes in labora tory stud ies (Frankeny et al 1993).
structure, but also affects the neural mechanisms of Muscles adapt more readily to biochemical changes
muscle contraction. Thus, muscle strength may weaken due to immobilization in a stretched pOSition than in a
much more during the early stages of immobilization shortened position . The balance between protein syn-
than changes in size may suggest. Muscle atrophy is thesis and the breakdown of protein has a direct affect on
accompanied wi th an increase in other connective the growth (hypertrophy) and muscle degeneration
tissues, w hich are not able to contract a nd have lower (atrophy). Passive tension created by stretching has been
stretchability. Long-lasting irrunobilization also causes shown to s low degenera tion of connective tissu es and
changes in joint structure leading to stiffness and restric- reduce the breakdown of proteins in muscle tissue. In
tion in ROM as a result of constriction of joint capsule some cases, passive tension h as been shown to cause
and ligaments. Thus, early mobilization has become com- muscle growth (Vandenburgh 1987).
mon practice after surgery and trauma. During immobiliza tion of a muscle in a semi-
Joint position and muscle tension during immobilization contracted position, it is possible fo r the amount of
following surgery or trauma may cause changes in muscle sarcomeres to reduce by as much as 35% while shorten-
length. There is an increased risk of muscle atrophy if ing in length, and muscle strength will be reduced.
there is immobilization of the joint with muscle in the Muscles also adap t to changes in length mechanically by
shortened position. Muscle atrophy is noticeably faster producing most force from a new resting position.
than if the extremity is in a stretched position during Connective tissue in muscle increases with the thickening
immobilization with cast. Slow muscle cells will atrophy of the endomysium and the epimysium. Ultimately,
quicker than fast cells making tissue changes vary muscle flexibility wi ll be decreased with these changes.
between muscles. M u scle composition also varies In order to best preserve muscle integrity, immobil-
between individ uals and thus some people may be more ization in a stretched position is preferable to a shortened
vulnerable to degenerative effects of immobilization than position . Physica l trauma or surgery, however, may
others. The initial condition of muscles is important. in prevent optimal positioning. Furthermore, it is likely that
muscles immobilized in a shorten ed position sarcomere w hile muscles are immobilized in a stretched position
loss can be prevented with as little as 30 min of that the corresponding antagonists will be contracted.
intermittent stretching per day (Wiliams 1988). O ptimal treatment for one muscle group may have sub-
Tabary et al (1972), Williams and Goldspink (1978) and stantial, undesired effects on another. To compromise,
Frankeny et al (1983) have shown in their research that irrunobilization is usually in a position in which all muscle
the positioning of the extremities during immobilization groups are as close to n eutral or a res ting position as
will noticeably affect muscle structure. Positions in which possible . In som e cases, it is possible to vary positions
muscles are slightly stretched cause an increase in the throughout the treatment of immobilization so that all
number of sarcomeres in the end portions of a muscle. muscle groups are in a stretched pOSition for some of the
The muscle adap ts by growing in length. Immobilization time.
in a stretched position for 30 min a day after 6 weeks
resulted in structural changes. In addition to an increase
in muscle length there was an increase in the amount of Self-assessment: immobilization and mobilization
capillaries. When a muscle is stretched, the contact • How does joint position during immobilization
between actin and myosin filaments decreases, which in affect muscle structure and function?
turn decreases maximum force of the muscle. The increase • List structural and environmental factors
in sarcomeres will slow the muscle from weakening; this affecting stretch ability of the connective t issues.
process is considered a compensatory mechanism. Muscles • Describe factors that may cause muscle imbalance
are s uspended in long-term stretching posi tions in cases and how the balance should be restored.
of bone lengthening surgery after birth defect or trauma
PHYSIOTHERAPY TREATMENTS PRIOR TO STRETCHING

and its temperature is 52-54"C. High temperatures are


PHYSIOTHERAPY TREATMENTS
well tolerated, because of the minimal heat conveying
PRIOR TO STRETCHING
property of the bath. Hands are immersed in the bath and
Prior to static stretching (55) methods, many different removed to allow the wax to solidify, and this is repeated
physiotherapy methods have been used to induce maxi- 5-10 times. Hands are then wrapped in a towel for
mum relaxa tion. It has been suggested that stretching of 15-20 min before mobilization and stretching.
tense muscles requires more effort and increases the risk The temperature of parafango is 40-50"C and it is also
of trauma. Thus, adequate relaxation has been considered applied directly to the skin. It may be covered with a
to be important to the success of stretching and in the blanket and treatment time is commonly 20-30 min.
prevention of possible complications. If motor neuron Opened circulation in the skin increases heat loss by the
activity is abundant, relaxation during stretching will be body in general; heat is released by evaporation at the
more difficult. Pain, in particular, can present a problem skin surface. Covering body surfaces can prevent heat
by stimulating motor neuron activity, causing muscle loss. Furthermore, room temperature and dampness will
contraction and, in the worst case, preventing any affect the loss of heat.
stretching at all. Hydrotherapy is one of the oldest relaxation and
treatment methods. Full body immersion is usually
restricted to 39--40"C, while limited portions of the body
may be immersed in water with a temperature ranging
SUPERFICIAL HEAT TREATMENTS
from 43--46"C. Treatment time depends on the condition
Application of heat has been the most common method of the subject.
used for releasing muscle tension prior to stretching. Heat Tn a sauna, the optimum temperature for maximum
treatments are also used to produce local or systemic perspiration and for speeding up circulation in the skin is
analgesia, hyperaemia and hyper thermia. Normal body 80-90"C. Temperatures higher than 100"C are tolerable if
temperature is approximately 37"C. Heating the hands to the air is dry, but if the heat is augmented with humidity,
45"C reduces metacarpophalangeal joint stiffness by e.g. in a sauna by pouring water onto the hot rocks, the
approximately 20% (Wright and Johns 1961). A tempe- heat becomes harder to tolerate as moist air will greatly
rature rise of only a few degrees causes a clear increase in enhance heat convection. The temperature in a steam
blood flow and nerve conduction velocity. bath is at 40--45"C.
Superficial treatments may also raise temperatures of
the deeper tissues, as a result of the increased circulation
and direct conduction in tissues. There is a natural
DEEP HEAT TREATMENTS
response within the body to actively balance the local rise
of tissue temperature by transferring heat to other areas Three diathermy methods have cominonly been used in
of the body with circulation. physiotherapy: ultrasound (US), shortwave diathermy
Methods of superficial heat treatments include heat (SWD) and microwave diathermy (MWD). Microwave
lamps, hot packs, paraffin, parafango, clay, hydrotherapy, ovens are commonly used in househo lds now, but lrucro-
and sauna to broader areas of the body. With heat wave machines are rarely used in physiotherapy practices
lamps, the treatment time depends on the wattage of nowadays.
the lamp and the distance between the skin and lamp. An US is now the most common method of deep heat
inlra-red heat lamp is placed about 40-50 cm from the treatment. US therapy occurs at 0.&--3 MHz, which is above
subject. the frequency of human hearing (17-20 kHz). The output in
Hydrocollator packs are suspended on racks in physiotherapy devices is commonly up to 3 W/ cm'. Effects
7(J...{l0"C water to avoid colonization of bacteria. When depend on a number of factors. Penetration of the US
removed from the bath, water is drained off and the pack decreases as the frequency increases. There should be
is wrapped in an insulating towel. The pack cools slowly sufficient amount of coupling gel between the applicator
and it is commonly applied for 30 min. and the skin. The compression force is important and
Paraffin baths are commonly used for the hands. The should be 0.6-0.7 kg, if the surface area of the applicator
bath consists of a mixture of mineral oil and paraffin (1:7) is 4.0 cm'. The beam penetrates several centimetres in fat
SECTION 1 STRETCHING THEORY

and muscle, but only a few tenths of a millimetre in bone. The suboccipital area, cervical ganglia, eyes, thyroid,
The applicator is moved slowly, 1-2 cm per sec, and in heart, gravid uterus, tumours, cervical ganglia, lamin-
order to cover an area of 100 cm' the treatment should ectomy sites, and patients with a pacemaker and other
last about 5-10 min. A significant problem in US therapy devices should not be treated with SWD.
is that with identical US treatment parameters, different
devices produce different intramuscular temperatures Contraindications to treatments
(Merrick et al 2003). Thus, the results from a clinical of heat
study obtained with the device of a certain make cannot
• Acute compartment syndrome, inflammation,
be applied generally, as a device produced by a different
trauma or haemorrhage
manufacturer ma y produce different results.
• Arrythmia
A SWD (Short Wave Doathermy) machine is a radio
• Bleeding disorders, especially haemophilia
transmitter producing radio frequency electromagnetic
• Bursitis
waves. It ma y cause electrical interference and therefore
• Cardiac insufficiency
shortwave therapy machines are restricted to operate at
·Oedelna
27 MHz. There are several types of inductive applicators,
which are placed over the treatment area for 10-20 min. • Disc prolapse
• Fibromyalgia
Continuous output is used when the goa l is heating and
• Heat urticaria
pulsed output when nonthermal treatment effects are the
• High blood pressure
primary aim. The average output power may be the
• Infection
same. Continuous output tends to heat more water-poor
• Intra-articular swelling
substances such as fatty tissue, and it is possible to
• Insensitivity
overheat subcutaneous fat tissue, if the layer is thick.
• Ischaemia due to weak circulation related to
Heat is released by evaporation at the skin surface.
arteriosclerosis
Perspiration is conductive and, if present in the electro-
• Malignancy
magnetic field, heats the skin excessively. The skin must
• Nerve entrapment
be examined prior to treatment, thus, clothes and all
• Neuropathic pain
metal, including jewellery, shou Id be taken off. Surgical
• Pacemaker
stitches, implants, contact lenses, metallic intrauterine
• Skin conditions: atrophy, eczema or skin tissue
devices, and the menstruating or pregnant uterus should
damage
not be exposed to diathenmy. Although this treatment
• Stimu lator
method was popular in the past, it is now seldom used.
• Superficial peripheral nerves (peroneal nerve and
Heat treatments are not recommended as routine
ulnar nerve)
with all stretching. Inflammation or damage of nerves
• Synovitis.
when combined with heat treatments only irritates
nerves further, increasing pain and muscle tension. Based
on clinical research, it is often impossible to determine According to research by Noonan et al (1993), an
whether pain is purely of nerve or muscular origin. increase in muscle temperature from 25 to 45°C reduces
tension in the muscle-tendon system, improving the
Factors affecting applications of results of stretching. Muscle length increases considerably
heat while muscle tissue temperature is raised, making appli-
cations of heat recommendable prior to stretching.
• Origin of heat Wessling et al (1987) studied the effects of US com-
• Intensity of treatment bined with SS in healthy people. Continuous US was
• Duration of treatment given for 7 min at intensity of 1.5 W / cm' on triceps surae.
• Coupling agent SS was applied during the last minute of treatment at a
• Thickness of different tissue layers force of 23 kiloponds. The second group received the
• State of tissues same stretch without US. A combination of US and
• Circula tion. s tretching increased dorsiflexion an average of 1.2° more
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wegblies. Nur das Allerfeinste war stehen geblieben. Hierauf rief er
den Wirbelwind, der den Acker ganz frei fegte. Tatutunpa bat die
Papageien um Samen, sie kamen aber mit untauglichen
Samenkörnern, die alle entzwei waren. Als er sah, daß diese Samen
nichts taugten, bat er die Enten und Tauben und die ganz kleinen
Tauben, sie möchten mit allerlei Samen kommen, und diese taten es
auch. Sie säeten sogar selbst. Als die Saat beendet war, begab sich
Tatutunpa auf dem Wege, der nach seinem Hause führte, heim. Er
war noch nicht weit gekommen, da drehte er sich um, um nach
seinem Acker zu sehen. Er sah, daß die Pflanzen schon zu keimen
begannen. Wieder ging er ein Stück und wendete sich wieder um,
um nach seinem Acker zu sehen. Die Pflanzen waren schon groß.
Wieder ging er weiter und drehte sich wieder um. Da fand er seinen
Acker schon in Blüte. In der Nähe seines Hauses wandte sich
Tatutunpa wieder um, um nach seinem Acker zu sehen, und fand,
daß alles, was er gesäet hatte, schon reife Früchte trug.
Bei Aguaratunpa, der so fleißig gearbeitet hatte, war noch nichts
reif oder in Blüte.
Am folgenden Tage sagte Tatutunpa zu seiner Frau: „Wir wollen
gehen, um nach unserem Acker zu sehen. Sie gingen nach dem
Acker und die Frau sah, daß alle Früchte reif waren. Tatutunpa gebot
ihr, ein Feuer anzumachen, um Mais und alle anderen Früchte zu
rösten. Er sagte ihr, sie solle einen Maiskolben, zwei Bohnen und
einen Kürbis ausgraben, aber nicht mehr. Nicht einmal dies
vermochten sie aufzuessen.
Danach gingen sie nach Hause und sagten zu der Alten, sie solle
mit ihnen kommen und alles abernten, was sie zu essen wünsche.
Die Alte glaubte ihnen nicht, sondern glaubte, sie hätten gestohlen.
Sie konnte nicht glauben, daß sie etwas zu ernten hätten, da sie
nicht gearbeitet hatten. „Ich gehe lieber zu meiner anderen Tochter,
die fleißig gearbeitet hat“, sagte die Alte.
Aguaratunpa begab sich nun zu Tatutunpas Acker und stahl
Kürbisse, die er nach seiner Anpflanzung brachte. Mit Stäbchen und
Dornen befestigte er die Kürbisse an den halbgewachsenen
Kürbisstengeln. In der Dämmerung kehrte er heim und sagte zu
seiner Frau, sie solle ihre Mutter bitten, in seinem Acker Kürbisse zu
ernten. Die Tochter ging zu ihrer Mutter und sagte: „Wir wollen nach
dem Acker gehen, um Kürbisse zu holen.“ Vergnügt machte die Alte
sich auf den Weg, denn sie hatte gesehen, daß sie viel gearbeitet
hatten, und sie glaubte ihrer Tochter. Sie gingen, fanden aber nicht
mehr Kürbisse, als wie sie in einer Getreideschwinge einernten
konnten.
Am folgenden Tage bat wieder Tatutunpas Frau ihre Mutter, mit
aufs Feld zu kommen. Die Alte glaubte ihr gar nicht, als aber der
Alte, ihr Mann, sah, daß sie so hartnäckig waren, befahl er ihr, zu
gehen. Ärgerlich machte sich die Alte auf den Weg. Tatutunpa ging
vor ihr, auf seiner Pfeife flötend. Als sie auf den Acker kamen, sah
die Alte, daß er voll von allerlei Früchten, Mais, Kürbissen, Bohnen
und Kalebassen war. Die Alte wurde richtig vergnügt, sie konnte ihre
Freude kaum mäßigen.
Als sie nach dem Ackerrain kam, sah sie eine gewaltige
Kalebasse und sagte zu ihrer Tochter, diese wünsche sie für sich.
Während sie plauderten, fiel die Kalebasse auf die Alte, diese fiel hin
und konnte sich infolge der schweren Kalebasse, die sie drückte,
kaum bewegen. Die Tochter kam ihr zu Hilfe und versuchte die
Kalebasse zu heben, sie vermochte es aber nicht. Sie rief ihrem
Manne zu, er solle kommen und ihr helfen. Dieser blieb jedoch eine
lange Weile fort, und erst als die Alte dem Tode nahe war, kam er,
hob die Kalebasse auf und setzte sie wieder an ihrem alten Platze
fest. Die halbtote Alte hob er auf.
Als sie sich nach einem Weilchen erholt hatte, sahen sie sich
weiter den Acker an. Die Alte wollte einen Maiskolben abbrechen.
Tatutunpa sagte ihr, sie solle seinen Acker schonen und nur den
Kolben abbrechen. Sie erntete nun zwei Maiskolben und zwei von
allen anderen Früchten, ohne etwas zu zerstören. Alles, was sie
abgeerntet hatte, setzte sofort wieder reife Früchte an. Mit den
Früchten beladen, ging sie nach Hause. Sie erzählte ihrem Manne,
daß Tatutunpa schon einen großen Acker habe. „Das ist somit der
Tatutunpa, den wir haben kommen lassen“, sagte der Alte.
„Aguaratunpa hat uns betrogen.“
Am folgenden Tag sagte Tatutunpa zu seiner Frau: „Wir wollen
nach unserem Acker gehen.“ Sie gingen dorthin. Er grub nun ein
Loch, in welchem er ein Feuer machte. Als das Loch richtig warm,
richtig rot war, nahm er eine sehr große Kalebasse und kroch in
dieselbe hinein. Er bat seine Frau, die Kalebasse zuzustopfen, in die
warme Grube zu legen und die Kalebasse, wenn er pfeife,
umzudrehen, damit er hinaus könne. Die Frau tat so, wie er gesagt
hatte. Als er pfiff, drehte sie die Kalebasse um und Tatutunpa kam
heraus, schön und jung, mit allen seinen alten Schmucksachen
geschmückt.
Nach einem Weilchen wärmte Tatutunpa die Grube wieder und
seine Frau kroch in die Kalebasse. Er bedeckte diese und warf sie in
die Grube. Als sie pfiff, drehte er die Kalebasse um. Jung und schön
kam sie aus derselben.
Sie kehrten nach Hause zurück und nahmen ein
Quebrachostäbchen mit, um damit Feuer anzumachen. Als sie nach
Hause kamen, war die Alte mit dem Brauen von Maisbier
beschäftigt.
„In dieser Nacht wird es sehr kalt und deshalb habe ich dieses
Stäbchen mitgenommen, damit wir etwas haben, woran wir uns
wärmen können“, sagte Tatutunpa. Aguaratunpa hatte viel „Tartago“-
Holz mit nach Hause genommen, es reichte aber nicht die ganze
Nacht. Mitten in der Nacht war das Holz zu Ende. Er ging zur
Feuerstätte seiner Schwiegermutter, die beim Maisbierkochen war.
Als die Alte sah, daß ein Fuchs sich zu ihrem Feuer schlich, steckte
sie ein Stück Holz in Aguaratunpas Hinteren. Mit dem Holz im
Hinteren sprang er davon, für immer in einen Fuchs verwandelt.

Die Entstehung der Arbeit.

Erzählt von dem Chanéindianer Batirayu.

Tatutunpa hatte einen Zauberspaten. Stellte man ihn des Abends


in den Acker, so war der Acker am Morgen fertig gegraben.
Aguaratunpa kam eines Tages in Gesellschaft seiner beiden Brüder
zu Tatutunpa. „Wir wollen um deinen Spaten spielen“, sagte er.
„Wenn es blitzt, wollen wir in den Blitz sehen, und derjenige, der
nicht blinzelt, gewinnt den Spaten.“ Darauf ging Tatutunpa ein.
Aguaratunpa lieh sich nun die Augen der Heuschrecke „Tu-ku“,
die keine Augenlider hat, Tatutunpa und Aguaratunpa setzten sich
und stierten nach dem Himmel. Als es blitzte, blinzelte Tatutunpa,
aber nicht Aguaratunpa, der die Augen der Heuschrecke hatte. Er
hatte den Spaten gewonnen. Als er ging, nahm er gleichwohl nicht
den Spaten, der selbst grub, mit, sondern einen gewöhnlichen
hölzernen Spaten.
„Nehme ich den Spaten mit dem hohlen Stiel, so können auch
die Faulen Mais bauen, mit dem hier aber muß man arbeiten, um
Mais für seine Familie zu schaffen“, sagte Aguaratunpa zu seinen
Brüdern.
Der Heuschrecke gab Aguaratunpa die geliehenen Augen
zurück.

Wie Aguaratunpa seinen Bruder nach dem


Himmelsgewölbe schickte.

Erzählt von dem Chanéindianer Batirayu.

Aguaratunpa lebte mit seinem Bruder zusammen. In einem Korb


hatte er zwei kleine Papageien. Eines Tages flogen sie nach einem
Acker, wo sie Mais aßen. Als sie nach Hause kamen, hatte der eine
Maismehl um den Schnabel: „Woher hast du das?“ fragte
Aguaratunpa. „Von einem Acker weit hinten, wo die Sonne
untergeht“, sagten die Papageien.
Am folgenden Tag schickte Aguaratunpa die Papageien fort.
Wohin sie flogen, dahin folgte er ihnen. Als er hinkam, brach er Mais
ab. Da kam der Besitzer des Ackers und sah, daß jemand Mais
gestohlen hatte. Aguaratunpa verbarg sich, der Besitzer fand ihn
aber, da er sich, als er den Mais abbrechen wollte, in Hände und
Füße geschnitten und überall Blutspuren hinterlassen hatte.
Der Besitzer sagte zu Aguaratunpa: „Warum hast du mir Mais
gestohlen, hättest du mich darum gebeten, hätte ich ihn dir
gegeben.“ Er brach viele Maiskolben ab und belud Aguaratunpa
damit, der sie nach Hause brachte. Er legte sie neben die Tür.
Als er am folgenden Morgen erwachte, hatte der kleine Haufen
sich in einen großen verwandelt, der bis an das Dach reichte.
Aguaratunpas Bruder fragte ihn, woher er den Mais habe. „Es ist
weit weg,“ sagte Aguaratunpa. „Es gibt keinen Weg, und du kannst
nicht hinfinden.“
Der Bruder machte sich aber doch auf den Weg und kam an den
Acker, wo er „anday“[105] fand, von dem er aß. Dieser war vergiftet,
und er starb. Tot fand Aguaratunpa ihn. Er sagte, er wolle ihn wieder
lebendig machen. Aguaratunpa nahm eine Pflanze, „ihuahuasu“. Mit
dieser schlug er ihn. Er sprang über ihn, erst gerade über den
Körper, dann vom Kopf bis zum Schwanz.
Der Bruder wurde wieder lebendig und sagte: „Ich habe lange
geschlafen.“ — „Du hast nicht geschlafen, du bist tot gewesen“,
sagte Aguaratunpa. Dieser schickte den Bruder zum Himmel.[106]
Wenn es donnert, dann geht der Bruder Aguaratunpas spazieren.

Ü b e r d e n S o h n v o n Ta t u t u n p a u n d w i e e r s e i n e
Mutter gerettet hat.

Erzählt von dem Chiriguanoindianer Yambási am Rio Grande.

In einem Hause war ein Mädchen Inómu, das niemals einen


Mann gehabt hatte. Vor dem Hause war ein großes Trinkgelage.
Dort waren Aguaratunpa, Tatutunpa und Dyori. Die Eltern des
Mädchens nahmen sie mit und setzten sie da auf den Boden, wo
man mit Maisbiertrinken beschäftigt war. Aguaratunpa fand, daß
Inómu sehr hübsch sei. Das fand auch Tatutunpa. „Ich werde das
Mädchen schwanger machen“, sagte er und begann zu graben.
Aguaratunpa stellte sich davor. Tatutunpa grub sich in die Erde und
unter dem Mädchen hinauf.[107] Als Tatutunpa geendet hatte, kroch
er wieder heraus und erzählte Aguaratunpa, was er getan.
„Ich will auch versuchen“, sagte Aguaratunpa und kroch in den
Gang hinein. Er war nicht weit gekommen, da blieb er stecken.
Tatutunpa packte ihn am Schwanz und zog ihn heraus.
Als das Mädchen nach Hause kam, rief ein Vogel „Araqua“, daß
sie schwanger sei. Am folgenden Tage wurde sie groß. Sie war
hochschwanger. Ihre Mutter war erbittert. Sie sagte, sie wolle weit
fort zum Vater gehen und gebären. Inómu ging zur Höhle Tatutunpas
und warf das Kind hinein, ohne ihm Milch zu geben. Das Kind schrie
täglich, und die Mutter sah nach ihm, wenn sie aber kam, kroch es in
die Höhle. Eines Tages kam „Yahuéte“, der Jaguar mit zwei Köpfen,
von denen der eine trocken war, riß ihr die Augen aus und führte sie
lebend fort.
Der Großvater ging nun aus, um den kleinen Tatutunpa zu
fangen, indem er ein Netz vor die Höhle legte, in welchem dieser
sich fing. Er führte ihn nach Hause. Dort wuchs er schnell und
begann groß zu werden. Er wurde mit Honig großgezogen. Eine
Tages verlangte der kleine Tatutunpa Pfeil und Bogen. Der
Großvater machte ihm einen Pfeil mit einer stumpfen Spitze aus
Wachs. Mit dem ging er aus und jagte. Wenn er den Stamm traf,
fielen alle Tauben tot herunter. Es war eine große Masse. Als
Tatutunpa nach Hause kam, fragte der Großvater, wie er so viele
Tauben habe töten können, und da erzählte er, wie es zugegangen
war. Auf dieselbe Weise tötete er viele Vögel. Eines Tages sah er
fünf Araquavögel auf einem Baum. Tatutunpa schoß nach dem
Baum, aber nur vier fielen herunter. Der fünfte sagte: „Du tätest
besser, deine Mutter zu suchen, als Vögel zu schießen.“
Als Tatutunpa nach Hause kam, bat er den Großvater, ihm eine
Keule aus „Huirapucu“[108] zu schaffen. Er schlug mit ihr gegen einen
dicken Baumstamm, mußte aber zweimal schlagen, um den Stamm
abzubekommen. Tatutunpa sagte da zu dem Großvater, sie tauge
nichts, und verlangte eine Keule aus „Urundey“.[109] Er schlug mit ihr
gegen einen dicken Baumstamm und schlug den Stamm mit einem
Schlage ab. „Diese ist gut“, sagte Tatutunpa.
In Begleitung Dyoris machte sich Tatutunpa auf den Weg. Auf
dem Wege tötete er einen Tapir. Dyori[110] teilte ihn in vier Teile und
fraß ihn auf. Sogar das Blut leckte er vom Boden auf.
Tatutunpa fand die Mutter blind im Walde. Sie bat ihn, die
Jaguare zu töten, die sie gefangen hielten. „Sie kommen zur Tränke,
um zu trinken“, sagte sie.
Tatutunpa machte sich einen kleinen Schuppen, in welchem er
sich verborgen hielt. Dyori versteckte sich hinter ihm. Zuerst kam
„Embaracaya“[111] mit ihrer Beute. Mit einem Schlage zertrümmerte
Tatutunpa ihren Kopf und warf sie und ihre Beute Dyori hin, der alles
auffraß. Auf dieselbe Weise tötete er „Yahuapinta“[112] und die
anderen Katzentiere. Er warf sie Dyori hin, der sie alle auffraß.
Zuletzt kam Yahuéte, der zwei Köpfe hatte. Er bat Inómu um
Wasser. Yahuéte trug einen Tapir, den er getötet hatte. Inómu wies
ihn zur Tränke.
„Nein, gib mir hier Wasser, es hält sich jemand an der Quelle
verborgen“, sagte Yahuéte.
„Nein, es ist niemand da, und wie soll ich, die ich blind bin,
Wasser holen können, ich falle ja“, sagte Inómu.
Yahuéte ging zur Tränke. Als er dorthin kam, schlug Tatutunpa
mit der Keule, um ihn zu töten, traf aber nur den trocknen Kopf und
Yahuéte sprang davon. Tatutunpa folgte ihm. Als Yahuéte sich
verfolgt sah, verbarg er sich unter dem „tiru“ (S. 200 erwähnte
Frauentracht) des Mondes.
„Wo ist Yahuéte?“ fragte Tatutunpa.
„Das weiß ich nicht“, antwortete die Frau (d. h. der Mond). Das
war die erste Lüge.
„Er ist unter deiner ‚tiru‘ verborgen“, sagte Tatutunpa und ging
weiter.
Der Mond rief ihm da nach. „Yahuéte frißt mich auf.“
Tatutunpa ging zurück, um ihm zu helfen. Er sagte da, es sei
nicht wahr. Tatutunpa ging wieder weiter. Er rief nun wieder:
„Yahuéte frißt mich auf.“ Als Tatutunpa zurückkam, sagte er, es sei
unwahr. Tatutunpa ging wieder weiter. Wieder rief der Mond,
Yahuéte wolle ihn auffressen. Tatutunpa kehrte aber nicht mehr
zurück. Nun war Yahuéte wirklich im Begriff, ihn zu fressen.
Als Tatutunpa zu seiner Mutter zurückkehrte, sagte er, er werde
dafür sorgen, daß sie wieder sehen könne. Aus Taubenschmutz und
Ton machte er Augen und setzte sie in ihre leeren Augenhöhlen.
Inómu rieb sich die Augen, öffnete sie und konnte wieder sehen.
Tatutunpa führte nun seine Mutter nach Hause.
Batirayu hat mir dieselbe Sage mit einer langen Einleitung
erzählt, die in Yambásis Erzählung fehlt. Diese Einleitung will ich hier
wiedergeben.
Es war einmal ein großes Trinkgelage. Dort waren viele Vögel
versammelt. Der Häuptling befahl Aguaratunpa, ein Mädchen Inómu,
die in einem Nachbardorfe war, zu holen, damit sie auch mit ihnen
trinke. Aguaratunpa ging. Als er ins Haus des Mädchens kam, traf er
ihren Vater.
„Guten Tag, Onkel“, sagte Aguaratunpa.
„Setze dich“, sagte der Vater.
„Nein, ich bin gekommen, um meine Nichte zu holen,“ sagte
Aguaratunpa. Er fragte nun, ob das Mädchen mit ihm gehen wolle,
was es bejahte. Das Mädchen machte sich fein, nahm seine
Halskette um, zog seinen besten „tiru“ an und folgte Aguaratunpa.
Als sie eine Strecke Weges gegangen waren, sagte das
Mädchen: „Warum soll ich mit dir gehen, der du so häßlich bist“, und
so kehrte sie um. Als Aguaratunpa ankam, fragte der Häuptling ihn,
wie es gegangen sei. Er erzählte nun, daß das Mädchen umgekehrt
sei.
„Urapua“ (der schwarze Aasgeier) erbot sich, das Mädchen zu
holen. Urapua machte sich auf den Weg. Als er ins Haus des
Mädchens kam, sagte er:
„Guten Tag, Onkel.“
„Nimm Platz“, sagte der Vater.
„Nein, ich bin gekommen, um meine Nichte zu holen, sie soll mir
helfen Maisbier zu trinken“, sagte Urapua. Er fragte das Mädchen,
ob es mitgehen wolle. Sie erklärte sich einverstanden und machte
sich in Ordnung. Als sie halbwegs gekommen waren, sagte das
Mädchen: „Warum soll ich mit dir gehen, der du so häßlich bist.“ Sie
kehrte nach Hause zurück.
Als Urapua ankam, fragte der Häuptling, wie es ihm ergangen
sei. Er erzählte, das Mädchen sei umgekehrt.
„Tiu“ erbot sich zu gehen. Als er in das Haus des Mädchens kam,
sagte er:
„Guten Tag, Onkel.“
„Nimm Platz“, sagte der Vater.
„Nein, ich bin gekommen, um meine Nichte zu holen, sie soll mir
helfen Maisbier zu trinken“, sagte Tiu. Er fragte das Mädchen, ob es
mitgehen wolle. Als sie ein gutes Stück Weges gekommen waren,
sagte das Mädchen: „Warum soll ich mit dir gehen, der du so häßlich
bist“, und so ging sie wieder nach Hause.
Da erbot sich „Choe“ zu gehen. Als er ankam, ging er direkt zum
Mädchen und fragte sie, ob sie mit ihm kommen und ihm helfen
wolle, Maisbier zu trinken. Das Mädchen gab ihm eine
Kalebaßschale Maisbier und war bereit, ihm zu folgen. Sie gingen.
Als sie ganz nahe dem Dorfe waren, wo ein großes Trinkgelage war,
sagte das Mädchen, es wolle nicht mit ihm gehen, er habe so
schwarze Beine, und kehrte um.
Als er ankam, fragte der Häuptling, wie es ihm ergangen sei. Er
erzählte, daß das Mädchen umgekehrt sei. Alle die anderen Vögel
versuchten, aber mit keinem wollte das Mädchen gehen. Zuletzt ging
„Churincui“.
„Paß auf,“ sagte der Häuptling, „er bekommt bestimmt das
Mädchen mit sich.“ Churincui ging direkt zu dem Mädchen und fragte
es, ob es mit ihm gehen und ihm helfen wolle, Maisbier zu trinken.
Das Mädchen war bereit und folgte ihm bis dahin und setzte sich zu
den anderen Frauen.
Aguaratunpa ging erbost umher.
Der Häuptling fragte, ob jemand singen könne. Aguaratunpa
kleidete sich in seinen „tirucumbai“ (Abb. 81) und machte sich zum
Singen bereit, er konnte aber nicht mehr als „púhuaté, púhuaté“.
Urapua kam nun hervor und wollte singen, er konnte aber nur „hú,
hú“ sagen.
Da bat der Häuptling „Húiratucúhua“ zu singen und dieser sang:
„Huaté púhuatékos rárásé mánura lúhuaya chúshico ti, ti, ti, ti ...“
Dort war ein Mann, der mit seinem Bruder und allen den anderen
Vögeln verfeindet war, der nicht am Trinkgelage teilnahm, sondern
umherging und jagte.
Auf einem Baum saßen viele Papageien. Unter diesen war ein
weißer Papagei. „Den will ich fangen“, sagte er und versuchte es, ihn
mit einer Schlinge an einer Rute zu fangen, aber es gelang ihm
nicht. Er zielte nun mit dem Bogen nach dem Papagei. Dieser fing zu
sprechen an und sagte: „Warum willst du mich töten?“
Der Papagei lehrte ihn nun, wie er singen solle, und sagte ihm,
wenn er mitten unter die käme, die trinken, solle er den Arm über
den Kopf hochstrecken.
Er ging nun um diejenigen, die tranken, herum und sang. Dann
ging er mitten unter sie und streckte den Arm hoch. Als er dies tat,
wurden diejenigen, die standen, in Vögel, und die, die saßen, in
Steine verwandelt, außer Inómu, Tatutunpa, Aguaratunpa und
Teyuhuasu.
Tatutunpa, Aguaratunpa und Teyuhuasu saßen nicht mit den
anderen zusammen, sondern standen in der Nähe. Tatutunpa sagte
zu Aguaratunpa:
„Du sollst sehen, ich mache das Mädchen schwanger.[113] Wenn
sie den Körper dreht, ist es geschehen.“ Er grub nun ein Loch in der
Erde unter dem Mädchen ...
Die Fortsetzung von Batirayus Erzählung ist mit der Yambásis
beinahe identisch.
In ihren Grundzügen scheint mir diese Sage echt indianisch zu
sein. Es sind jedoch Elemente darin, die von den Weißen geliehen
zu sein scheinen, nämlich die Geschichte von den Lügen des
Mondes. Diese kommt in Batirayus Version der Sage nicht vor. Sie
erinnert mich auch sehr an den Knaben, der um Hilfe zu rufen
pflegte, ohne daß eine Gefahr vorhanden war. Als schließlich die
Wölfe dabei waren, ihn aufzufressen, kümmerte sich keiner um ihn
— eine Sage, die in Europa bekannt ist und die ich in Schweden als
Kind gehört habe.
Ein Teil dieser Sage erinnert stark an eine von d’Orbigny[114] von
den Yuracáreindianern wiedergegebene Sage. Dem Tatutunpa
entspricht dort „Tiri“, der, um seine Mutter zu rächen, alle
Katzentiere, außer dem Jaguar mit den vier Augen, der seine
Zuflucht zum Monde nimmt, tötet. Früher standen die Chiriguanos
und Chanés sicher in Verbindung mit den Yuracáreindianern. Als die
Weißen das Land um Santa Cruz de la Sierra eroberten, zogen die
Chiriguanos nach Süden und die Yuracáres nach Norden. Auf
meiner letzten Reise habe ich auch die Yuracáreindianer besucht,
die ich später in einem anderen Buche schildern werde.

D e r M a n n , d e r s i c h m i t d e r To c h t e r d e s
Donnergottes, Chiqueritunpa, verheiratete.

Erzählt vom Chanéhäuptling Bóyra.

Es waren einmal in alten Zeiten drei arme Männer, die keine


Verwandten hatten. Sie waren sehr hungrig. Zwei von ihnen gingen,
um etwas zum Essen zu suchen. Erst kamen sie in einen großen
Wald, durch den ein Pfad ging. Nach drei Tagen kamen sie auf eine
große Ebene. Mitten in der Ebene war ein Haus. Sie gingen um das
Haus herum, fanden aber keinen Eingang. Schließlich kam aber eine
Frau heraus, es war Chiquéritunpas Schwester. Sie bat sie,
hineinzukommen. „Wir sind schmutzig“, sagten sie und wollten nicht
hineingehen. Sie brachte dem einen Maisbier. Er trank vier
Kalebaßschalen Maisbier aus. Sie brachte dem anderen Maisbier.
Auch er trank vier Kalebaßschalen Maisbier aus. „Geht nun und
badet euch,“ sagte sie, „und wascht euch den Kopf.“ Sie gab ihnen
die Wurzel der „yúag“.[115]
Als sie gebadet und sich gewaschen hatten, kamen sie wieder.
Sie gab ihnen Uruku, um sich zu bemalen. „Geht nun und ruht aus.
Nachher sollt ihr Holz holen,“ sagte sie und gab ihnen eine Axt. Sie
suchten überall in der Ebene, fanden aber kein Holz. „Habt ihr kein
Holz gefunden?“ fragte die Frau.
„Nein“, sagten sie.
„Saht ihr dort keinen alten Mann? Er hat Holz. Gebt ihm einen
Hieb mit der Axt“, sagte die Frau.
Sie gingen wieder auf die Ebene, um Holz zu suchen. Dort
fanden sie den Alten, sie schämten sich aber, ihm einen Hieb mit der
Axt zu geben, und kehrten zur Frau zurück.
„Habt ihr den Alten getroffen?“ sagte sie.
„Ja,“ antworteten sie, „aber wir schämten uns, ihn zu töten.“
„Haut den Alten, er ist Holz!“ sagte die Frau.
Sie gingen wieder auf die Ebene und fanden ihn. Sie gaben ihm
einen Axthieb, und er verwandelte sich in Holz, das sie zur Stube
trugen. Die Frau kochte. Dann spann sie Fäden.
„Warum seid ihr hierhergekommen?“ sagte sie.
„Wir suchten uns eine Mutter. Wir waren drei, aber einen haben
wir zurückgelassen“, sagten sie.
„Warum habt ihr ihn nicht mitgenommen?“ sagte die Frau.
Sie ließ die Männer baden. Sie badeten und die Frau badete
auch. Sie sahen, daß sie ein hübsches Weib war.
„Hier sollt ihr eine Hütte und eine Falle machen und Tauben
fangen! Wenn die Tauben kommen, werden sie sich in Frauen
verwandeln. Wenn diese baden, sollt ihr ihre Kleider nehmen und
laufen!“ sagte die Frau. Eine Masse Tauben kamen und setzten sich
auf die Bäume um den Sumpf. Unter ihnen war ihr großer Häuptling.
Die Tauben flogen ans Ufer und verwandelten sich in Frauen und
nahmen ihre Kleider (tiru) ab. Die Männer schlichen sich heran, jeder
von ihnen nahm drei Kleider und lief davon. Die Frauen liefen ihnen
nach. Der eine warf zwei Kleider fort und kam mit einem Kleid und
einer der Frauen ins Haus. Der andere lief mit allen drei Kleidern.
Die Frauen holten ihn ein und prügelten ihn ordentlich. Derjenige,
der mit einem Kleid gekommen war, kam mit seiner Frau ins Haus.
„Legt euch schlafen!“ sagte die Schwester Chiquéritunpas.
Der Mann legte sich mit
seiner Frau, die die Tochter
Chiquéritunpas war, schlafen. Sie
schliefen den ganzen Tag
zusammen und am Abend gebar
sie. Am folgenden Tag kam
Chiquéritunpa. Er wollte seine
Tochter schlagen. Er schickte
nach einem Pferd, einem Esel
und einer Stute, um seine
Abb. 128. Kalebaßschale. Chiriguano.
Tochter und seinen Itatenbia. ¼.
Schwiegersohn nach Hause zu
bringen. Nachdem sie gegessen
hatten, ritten sie fort.
Der Mann, der von den Frauen geprügelt worden war, weinte.
„Weine nicht so sehr“, sagte die Schwester Chiquéritunpas. Als sie
ein Stückchen geritten waren, trafen sie einen Christen, der
arbeitete.
„Was für Arbeit hast du vor?“ fragte der Mann. „Ich will Mandioka
und Mais säen. Hier will ich wohnen und hierhin will ich ein Weib
bringen“, sagte der Christ.
Sie ritten weiter und trafen einen anderen Christen. „Was für
Arbeit hast du vor?“ fragte der Mann. Übel gelaunt antwortete der
Christ: „Hier will ich Hügel mit dornigen Büschen säen.“
Sie setzten ihre Reise fort und trafen einen anderen Christen, der
mit dem Fällen von Bäumen beschäftigt war. „Was für Arbeit hast du
vor?“ fragte der Mann. „Ich haue Stangen zur Einzäunung für die
Tiere, denn hier will ich Vieh haben. Alles nehme ich hierher, Kleider
werde ich mir schaffen“, sagte der Christ.
Sie ritten weiter und trafen einen anderen Christen. „Was für
Arbeit hast du vor?“ fragte der Mann. Übel gelaunt antwortete der
Christ: „Ich arbeite, um Steine zu ernten.“
Sie ritten weiter und trafen einen anderen Christen, der tischlerte.
„Was machst du hier?“ fragten sie. „Ich will mir ein Haus bauen, wo
ich Kleider und alles mögliche andere haben will“, antwortete der
Christ.
Sie ritten weiter und trafen einen anderen Christen. „Woran
arbeitest du?“ fragte der Mann. Übel gelaunt erwiderte der Christ:
„Hier will ich Chuchio[116] säen, damit niemand passieren kann.“
Als sie nahe dem Hause des Chiquéritunpa waren, sagte dessen
Tochter zu ihrem Mann: „Erst werde ich mit dem Knaben absteigen,
der schon gehen kann. Hierauf sollst du absteigen, und wenn du
dich auf die Bank setzt, sollst du dich nicht wundern, wenn sie sich
bewegt. Bewegt sich das Haus, sollst du dich nicht wundern. Du
sollst nicht meine Mutter grüßen und auch nicht meinen Bruder. Nur
den Vater sollst du grüßen.“
Als sie ankamen, stieg sie zuerst ab und trat ein. Ihr folgte der
Knabe, der schon gehen konnte. Zuletzt stieg der Mann vom Pferde.
Als er vom Pferde stieg, verwandelte es sich in einen Haufen
Knochen. Er ging hinein und setzte sich auf einen Schemel.
Derselbe bewegte sich, denn er war eine große Schlange. Er tat, als
merke er nichts. Auch das Haus bewegte sich, er tat aber, als
kümmere er sich nicht darum. Zuerst kam seine Schwiegermutter
und grüßte ihn, er beantwortete aber den Gruß nicht. Darauf kam
sein Schwager und grüßte, aber er beantwortete auch dessen Gruß
nicht. Der Schwager schlug ihm vor, sie sollten spielen, er antwortete
ihm aber nicht.
„Heute Nacht sollst du nicht bei mir schlafen. Ich schlafe in einer
Hängematte, mein Sohn in einer und du in einer dritten,“ sagte
Chiquéritunpas Schwester zu ihrem Mann. „Morgen sollst du mit
meinem Bruder spielen“, sagte sie. Sie legten sich nun schlafen.
Am folgenden Tage rief der Hahn früh: „Jesus Christus, Jesus
Christus!“ Als der erste Christ, der ihnen begegnet war, nach seinem
Acker kam, fand er ihn voll von Mais und Mandioka und außerdem
eine Hütte und ein hübsches Weib. Der zweite Christ, der
geantwortet hatte, er wolle Hügel mit dornigen Büschen säen, fand
seinen Acker in solche verwandelt. Der dritte Christ fand seine
Umzäunung für die Tiere schon fertig und voll von schönem Vieh.
Derjenige, der geantwortet hatte, er wolle Steine säen, fand seinen
Acker voller Steine. Derjenige, der getischlert hatte, um sich ein
Haus zu bauen, fand es schon fertig und voller Kleider. Derjenige,
der übellaunig geantwortet hatte, er wolle Chuchio säen, fand den
Acker in dichtes Gestrüpp verwandelt, durch das niemand konnte.
Chiquéritunpas Sohn schlug
seinem Schwager ein Spiel vor.
„Was für ein Spiel?“ sagte er.
„Wir wollen das Haus
wegrücken“, sagte
Chiquéritunpas Sohn und
versetzte es mit einem Arm. Mit
seiner ganzen Stärke rückte der
Mann das Haus weg. „Nun
Abb. 129. Tongefäß. Chiriguano. wollen wir das Pferd wieder
Caipipendi. ⅕. lebendig machen“, sagte
Chiquéritunpas Sohn und hob die
Beine des Pferdes, auf welchem der Mann gekommen war, hoch. Es
verwandelte sich in ein sehr fettes Pferd mit feuersprühendem Mund.
Auch dies machte der Mann nach.
Am folgenden Tag schlug der Mann seinem Schwager,
Chiquéritunpas Sohn, ein Spiel vor. „Was wollen wir spielen?“ sagte
er. „Wir wollen die Sonne herunternehmen“, sagte der Mann. Mit
einer langen Rute aus Chuchio nahm er die Sonne herunter. Es
wurde nun so warm, daß sowohl Chiquéritunpa wie sein Sohn
davonliefen. Am folgenden Tag wurde der Mann Häuptling.
Derjenige, der von den Mädchen Prügel bekommen hatte, denen
er ihre Kleider geraubt hatte, blieb bei der Schwester
Chiquéritunpas. Eines Tages sagte sie zu ihm, er solle nach einem
großen See gehen. Dort solle er tauchen und eine Handvoll Sand
heraufholen. Diesen Sand solle er in das Haus legen. Er ging nun
zum See, tauchte und holte eine Handvoll Sand herauf, den er ins
Haus legte. Am folgenden Tage sagte die Schwester von
Chiquéritunpa: „Sieh nun nach, was aus dem Sande geworden ist!“
An Stelle des Sandes fand er ein hübsches Weib. „Dies soll deine
Frau sein“, sagte Chiquéritunpas Schwester.
Am Tage pflegte er mit ihr am See zu baden. Dort spielte er mit
ihr, liebkoste sie und im Bade bespritzten sie sich mit Wasser.
„Bade nicht mit ihr so viel am See. Denke daran, daß sie nur aus
Sand gemacht ist“, sagte Chiquéritunpas Schwester.
Er hörte nicht auf sie, sondern spielte und koste mit ihr unten am
Seeufer. Eines Tages, als er mit ihr spielte, wurde sie immer
schmaler, bis sie sich zuletzt in einen Haufen Sand verwandelte.
Weinend ging der Mann zur Schwester Chiquéritunpas. Hayma
opama! (Und mehr war es nicht).
Diese Sage ist, wie wir sehen, nicht frei von europäischen
Elementen. In ihren Hauptzügen ist sie jedoch rein indianisch. Keine
der von mir hier mitgeteilten Sagen scheint mir so phantasiereich,
wie diese.

„Choihuihuis“ Frauenraub.

Erzählt vom Chanéhäuptling Bóyra.

Es war einmal in alten Zeiten ein großes Trinkgelage. Dort waren


Aguaratunpa, Tatutunpa, Teyuhuasu, Inómu,[117] Choihuihui[118] und
viele andere. Aguaratunpa war gegangen, um Inómu zu holen. Sie
blieb vier Tage und trank mit ihnen. Zuletzt kam ihre Mutter, die sehr
ärgerlich war, daß sie so lange fortgeblieben war. Sie verwandelte
alle, die dort waren, in Vögel und nahm Inómu mit nach Hause. Nur
Aguaratunpa, Tatutunpa und Choihuihui waren dort geblieben.
Tatutunpa ging nach Hause. Aguaratunpa, der keine feste
Wohnstätte hatte, streifte umher und betrog die Menschen.
Choihuihui machte sich auch auf den Weg. Er kam nach einem
Hause. Dort wohnte eine verheiratete Frau mit ihrer Tochter. Er
grüßte sie. Sie bot ihm Maisbier und er trank. Darauf nahm er
Abschied und ging. Er blieb jedoch, in einen Choihuihui verwandelt,
ganz in der Nähe, um zu spionieren. Nach einem Weilchen kam der
Mann der Frau nach Hause. Dieser nahm sie mit und sie gingen
nach dem Felde, sie um zu ernten, er um zu graben. Als sie dorthin
gekommen waren, machten sie Feuer an. Er ging, um zu graben, sie
blieb beim Feuer mit der kleinen Tochter und röstete Mais.
Choihuihui war ihnen nachgegangen. Er blieb in der Nähe. Nach
einem Weilchen ging die Frau abseits, um ihre Notdurft zu
verrichten. Als sie in den Wald kam, umschlang Choihuihui sie. In
einen Vogel verwandelt, flog er mit ihr davon.
Da die Mutter nicht zurückkam, begann das Mädchen zu weinen.
Als der Vater dies hörte, ging er dorthin. Er rief seine Frau, aber
niemand hörte. Er suchte sie und fand ihre und Choihuihuis Spur.
Vergebens versuchte er ihnen zu folgen. Nachdem er lange gesucht
hatte, suchte er die Brüder seiner Frau auf, damit sie ihm suchen
hälfen. Sie suchten, fanden aber niemand. Die Brüder glaubten, der
Mann habe seine Frau aus Eifersucht getötet. Als sie an einem
großen Baum vorüber kamen, sahen sie im Gipfel das Nest eines
„Tuyuyu“.[119] Die Brüder sagten zu dem Manne, er solle die Vögel
fangen, um sein Kind zu trösten. Da der Baum einen hohen, geraden
Stamm hatte, machten sie eine Leiter und der Mann kletterte hinauf.
Als er bis zum Gipfel des Baumes gekommen war, nahmen die
Brüder die Leiter weg, damit der Mann nicht herunter könne. „Dort
sollst du sitzen bleiben und verhungern, weil du deine Frau getötet
hast“, sagten sie. Der Mann begann zu weinen. Zuletzt schlief er, an
den Stamm gelehnt, ein.
Als er erwachte, saß er in einer Hütte. Neben ihm saßen zwei
hübsche Frauen. Sie fragten ihn, wie er dorthin gekommen sei. Er
erzählte nun, daß ein Mann in sein Haus gekommen sei usw. (hier
wird die ganze Sage wiederholt).
Die Frauen begannen zu lachen. „Avayurupiagua hat deine Frau
fortgeführt“, sagten sie.
Er fragte sie, wer ihr Vater sei. „Er ist nach Itica[120] gegangen,
um Fische[121] zu holen“, sagten sie.
Die Jüngste sagte, er solle bei ihr schlafen, was er tat. Auch die
Älteste wollte bei ihm schlafen. „Wird deine Mutter nicht ärgerlich,
wenn ich es tue?“ sagte er. „Nein, du sollst bei uns schlafen, denn
hierher kommt niemals ein Mann“, sagten sie. Er schlief somit bei
beiden Frauen.
Nach einigen Tagen kam der Vater der Mädchen nach Hause. Er
brachte zwei große Bürden getrockneter Fische mit. Der Vater
fragte, wie er hierher gekommen sei. Er erzählte usw. (hier wird die
ganze Sage wiederholt).
Der Vater sagte, er sei ihm nicht böse, weil er bei seinen beiden
Töchtern geschlafen habe, und versprach ihm seine Hilfe, um die
Frau zurückzubekommen. Sie ist am Itica bei Avayurupiagua,“ sagte
er. „Dort ist ein großes Trinkgelage und wir wollen hin. Du sollst mit
mir kommen und tun, was ich sage. Erst sollst du alle grüßen, und
zuletzt sollst du deine Frau grüßen. Sie wird dich nicht erkennen.
Wenn sie dich grüßt und dir Maisbier anbietet, so schlingst du deine
Arme um sie und ich schlage dich auf den Steiß“, sagte er. Sie
begaben sich nun nach Itica. Als sie dorthin kamen, grüßte der Vater
zuerst alle. Zuletzt grüßte der Mann seine Frau. Sie bot ihm eine
Kalebasse Maisbier. Er umschlang sie und der Alte klopfte ihn auf
den Steiß. In einen Tuyuyu verwandelt, flog er mit seiner Frau
davon. Als Avayurupiagua dies sah, stürzte er ärgerlich in sein Haus,
um Bogen und Pfeile zu holen. Er schoß einen Pfeil nach dem
anderen ab, konnte sie aber nicht treffen.
Diese Sage scheint mir vollständig rein von fremden Elementen
zu sein. Mit der hier erwähnten Leiter meint man einen langen Stock,
in den man Trittstufen gehauen hat. Solche wenden besonders die
Chiriguanos sowie die Chanés am Itiyuro stets für die Maisscheunen
an, die auf Pfählen gebaut sind (s. Abb. 84 b).

W i e A g u a r a t u n p a Ta t u t u n p a t ö t e t e u n d d a n n s e l b s t
getötet wurde.

Erzählt von dem Chanéhäuptling Batirayu.

Es waren einmal in alter Zeit zwei verrückte Mädchen. Nicht weit


davon wohnte Tatutunpa. Sie hörten ihn so schön auf seinem
„huiramimbi“ (s. Abb. 80 a) pfeifen. Die eine sagte zu der anderen:
„Wir wollen hingehen und sehen, wer so schön spielt.“ Sie gingen zu
Tatutunpa, der in seiner Hängematte lag. Tatutunpa nahm das
jüngste der Mädchen zur Frau.
Aguaratunpa hatte erfahren, daß die Mädchen sich zu Tatutunpa
begeben hatten. Er ging hin, verbarg sich in dem Acker, wo
Tatutunpa arbeitete und tötete ihn mit einem Knüppel. Hierauf zog er
vorsichtig die Kopfhaut ab und bekleidete sich damit. Auf diese
Weise dem Tatutunpa gleichend, ging er zu dessen Hütte.
„Sieh, dort kommt dein Mann“, sagte die ältere Schwester. Sie
stellte Essen auf den Tisch. Da Tatutunpa sehr wenig zu essen
pflegte, nur ein paar Bohnen und eine kleine Schale Maisbier, trug
sie nicht mehr auf. Als Aguaratunpa kam, aß er alles auf und
verlangte noch mehr. Als er dies gegessen hatte, verlangte er noch
mehr. Das Mädchen fragte sich, ob dies wirklich ihr Mann sein
könne, der so viel aß, es konnte ja aber kein anderer sein.
Am Abend bat Aguaratunpa seine Frau, sie möchte ihn lausen.
Sie setzte sich und suchte Läuse auf dem Kopfe Aguaratunpas.
Während sie suchte, schlief Aguaratunpa ein. Sie sah da, daß die
Haut auf seinem Kopf zusammengenäht war, und verstand, daß er
ihren Mann getötet und abgehäutet hatte. Sie erzählte dies ihrer
Schwester, und sie töteten Aguaratunpa mit einen Knüppel.
Der Mann, der Añatunpa verbrannte.

Erzählt von dem Chiriguanoindianer Yambási am Rio Grande.

Wenn die Menschen Honig sammelten, suchte Añatunpa[122] sie


auf und fraß sie auf.
Es war einmal ein Mann, der Honig sammelte. Da kam Añatunpa
und fragte ihn, was er tue. „Ich sammle Honig“, sagte der Mann.
„Fahre damit fort“, sagte Añatunpa. Als der Mann genug gesammelt
hatte, tötete er ihn und warf ihn Dyóri hin, der ihn auffraß und sogar
das Blut aufleckte. Auf diese Weise tötete Añatunpa viele Menschen.
Ein Mann war ausgegangen, um Honig zu sammeln. Der
Tukan[123] sagte zu ihm: „Wenn Añatunpa kommt, so bitte ihn, dich
nach seinem Hause zu tragen und dich dort zu töten.“
Während der Mann Honig sammelte, kam Añatunpa. „Was willst
du?“ fragte der Mann.
„Ich will dich auffressen“, sagte Añatunpa.
„Tue das nicht hier, sondern trag mich nach deinem Hause und
friß mich dort auf“, sagte der Mann. Añatunpa nahm nun den Mann
auf den Nacken und trug ihn zu sich.
„Brich Zweige ab und mache auf dem Nacken Añatunpas Feuer
an“, sagte der Tukan. Als Añatunpa durch das dichte Gestrüpp ging,
brach der Mann Zweige und Äste ab und machte auf dem Nacken
Añatunpas vorsichtig Feuer an.

Abb. 130. Silberne Nadel zur Befestigung des Tiru. Die Form indianisch, die
Ornamente spanisch. Chiriguano. Parapiti. ⅓.

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